Video player inladen...

Verenigde Staten gaan handelstarieven opleggen aan Europese vliegtuigen en andere producten

Vanaf 18 oktober zullen er extra invoerheffingen opgelegd worden aan Europese producten die in de Verenigde Staten worden ingevoerd. Het meest opvallend is de heffing op vliegtuigen zoals de Airbus. Eerder had de Wereldhandelsorganisatie de VS de toestemming gegeven om die heffingen op te leggen.

Vanmiddag raakte bekend dat de Wereldhandelsorganisatie (WTO) het licht op groen had gezet voor nieuwe Amerikaanse invoertarieven op Europese goederen. Wel had de WTO het bedrag beperkt tot 7,5 miljard dollar. De VS had eerst 11 miljard dollar gevraagd. Het is hoe dan ook nog altijd de grootste strafmaatregel die de WTO ooit getroffen heeft.

De maatregel is een gevolg van een eerdere uitspraak van de WTO in een dispuut dat al 15 jaar woedt tussen Europa en Amerika. De organisatie had de Amerikanen gelijk gegeven in een klacht dat Europa onterecht subsidies had gegeven aan het Europese luchtvaartconcern Airbus dat zo ten onrechte bevoordeeld was tegenover het Amerikaanse Boeing. 

Volgens een Amerikaanse verantwoordelijke zou de VS op 18 oktober al de nieuwe tarieven invoeren. Dat gaat om een invoerheffing van 10 procent op Europese vliegtuigen en 25 procent op andere goederen. Dat laatste slaat dan onder andere op voeding zoals vis, kaas en wijn. (Lees verder onder de foto).

Niet enkel vliegtuigen worden getroffen, ook producten zoals kaas.

Het VS-agentschap voor Handel heeft een gedetailleerde lijst gepubliceerd van goederen die voortaan onderworpen worden aan de nieuwe tarieven. Opvallend, die verschillen per EU-land. Zo prijken sommige whisky's, kledij en lakens uit het Verenigd Koninkrijk op de lijst, terwijl het in Duitsland om camera-onderdelen en koffie gaat. Er komen wel heffingen op Franse wijnen, maar niet op Italiaanse.  Wel op sommige Italiaanse kazen, niet op pasta en olijfolie.  U kan hier de lijst raadplegen.   

"Airbus treffen, bedreigt ook banen in de VS"

Europa zit niet te wachten op een uitbreiding van het handelsconflict met de VS. Amerika had eerder al heffingen opgelegd op ingevoerd staal en aluminium en daarvan afgeleide producten uit de EU. Europa dreigt dan ook met tegenmaatregelen. 

Airbus zelf merkt op dat 40 procent van de onderdelen van de vliegtuigen geleverd wordt door Amerikaanse bedrijven. Daar zouden in totaal 275.000 Amerikaanse arbeiders werken in 40 staten. Mocht Airbus marktaandeel verliezen, dan zouden dus ook Amerikaanse banen kunnen verdwijnen. Omgekeerd zullen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen voor nieuwe bestellingen dan mogelijk meer moeten betalen voor toestellen van Boeing of Lockheed Martin die dan sterker staan.

Het nieuws is wel een opsteker voor Boeing dat dit jaar een goed verkopend nieuw toestel, de B-737 MAX, aan de grond moest houden nadat bleek dat fouten in een besturingssysteem verantwoordelijk waren voor twee ongelukken in Ethiopië en Indonesië. 

Meest gelezen