James Arthur Photography

Het Brussels Gewest investeerde 4,5 miljoen in Tourstart

In een eerste ruwe schatting heeft het Brussels Gewest 4,5 miljoen euro geïnvesteerd in de "Grand Départ" van de Tour in Brussel. Dat antwoordde de nieuwe Brusselse minister van Financiën Sven Gatz (Open VLD) vanmiddag in de commissie Financiën aan Brussels parlementslid Bianca Debaets (CD&V).

Het bedrag werd volgens Gatz door verschillende partners zoals visit.brussels, Mobiel Brussel en Net Brussel besteed aan verschillende acties en verwezenlijkingen. 

De economische impact is volgens de minister niet min. De hotels waren niet volzet maar haalden toch een bezettingsgraad van 84 procent, 9 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

Het Brussels Agentschap voor Toerisme, visit.brussels heeft een schatting gemaakt van de uitgaven van deelnemers en organisatoren op basis van een model dat vaker door steden wordt gebruikt om zulke evenementen te onderzoeken. De resultaten zijn volgens Gatz overtuigend:

Bezoekers gaven 4,9 miljoen uit aan overnachtingen in Brussel tijdens het evenement. Ze spendeerden ook 12,5 miljoen euro bij de Brusselse horeca en 15 miljoen euro in de Brusselse winkels. In totaal werd op 6 en 7 juli dus 32,7 miljoen euro uitgegeven in Brussel. 

Het belang van de media-aandacht die de Tourstart opleverde kan nauwelijks overschat worden volgens Gatz. Wereldwijd verschenen er artikelen die Brussel van haar beste kant lieten zien. Meer dan 26.000 artikelen verschenen er in de digitale pers in meer dan 90 landen. (voor een geschatte waarde van 213 miljoen EUR). Er verschenen 280 artikelen in 66 kranten (voor een waarde van 7 miljoen EUR). 

400 miljoen mensen werden bereikt via Facebook, 212 miljoen via Instagram en  67.000 via YouTube. 

Tenslotte volgden een dagelijks gemiddelde van 3,7 miljoen televisiekijkers de Tourritten op France 2.

"Het grootste effect op lange termijn is natuurlijk de media-aandacht", vindt Gatz.  "Brussel is wereldwijd prachtig in beeld gebracht. En dat is van onschatbare waarde."

Visit.brussels zocht samen met de VUB uit hoe de Brusselaar tegenover het evenement staat. Uit een onderzoek bij 1.179 Brusselaars bleek dat 75 procent van de ondervraagden vindt dat de organisatie van de Grand Départ Het Brussels gewest op de internationale kaart heeft gezet. Hetzelfde percentage van de Brusselaars vindt dat het evenement het Brussels gewest positief heeft beïnvloed en voelt een zekere trots. Tot slot wil 84 procent van de Brusselaars dat er nog andere zeer grote evenementen in Brussel worden georganiseerd.