NMBS opent tunnel van 7 miljoen euro onder station Aalst

In Aalst is de nieuwe doorgang onder de sporen van het station officieel geopend. Er zijn nu vier liften om het perron te bereiken, en je kan rechtstreeks vanop het Statieplein via de stationstunnel naar het nieuwe Denderplein. Ook kan je via de tunnel de toekomstige fietsers- en voetgangersbrug over de Dender bereiken.

De nieuwe doorgangstunnel onder het station van Aalst is officieel geopend. Deze geeft toegang vanop het Statieplein naar het Denderplein. Er zijn een aantal nieuwigheden die het leven van de reiziger zullen vergemakkelijken, vertelt Sam Haccour van de NMBS: "Vanuit de tunnel heb je toegang tot alle perrons. Er zijn vier nieuwe liften en nieuwe trappen om naar de treinen te gaan."

Er wordt ook een nieuwe pendelparking gebouwd die plaats moet voorzien voor 900 wagens, dat zijn 200 plaatsen meer dan de parking nu. De nieuwe parking ligt aan de achterkant van het station aan het water. Er komt ook een uitbreiding van de fietsenparking, voor 800 plaatsen, daar zal ook plaats voorzien worden voor bakfietsen en andere fietsen van een buitengewoon formaat. Ze hopen deze tegen eind 2020 te kunnen openen.

Een kunstwerk van 53 meter lang

Kunstenaar Kristof Vinck kreeg de opdracht om een kunstmuur te maken voor de nieuwe tunnel: "Ik heb een portret gemaakt van de Stille Oceaan. Het is 53 meter lang op 3,60 meter hoog, en op bijna 5000 keramische tegels gemaakt."

Er is een grote witte cirkel in het midden van het kunstwerk. "Als je de wand waar de tekening op staat op de grond zou leggen, en je zou op die cirkel in het midden gaan staan, dan heb je een 360 graden panoramisch zicht op de Stille Oceaan. Alle eilanden staan erop, en alle kernproeven die daar gebeurd zijn ook. Die zijn onlosmakelijk verbonden met de oceaan." Maar ook alle spoorlijnen komen op het kunstwerk voor: "Alle verbindingslijnen met de oceaan zijn erop getekend, zoals de Transsiberische Express en alle spoorlijnen binnen België, verbonden met Aalst."

Aan het hele project werken de NMBS, Infrabel en de stad Aalst samen. Er hangt een prijskaartje van ongeveer 40 miljoen euro aan, waarvan 7 miljoen euro voor de tunnel.

Kunstenaar Kristof Vinck