"Fake Bicky fwa?": grote commotie over campagnebeeld van Bicky Burger waarop man vrouw slaat

Op sociale media is grote commotie ontstaan over een campagnebeeld dat het hamburgermerk Bicky Burger op diezelfde media heeft geplaatst. Daarop is te zien hoe een man een vrouw een vuistslag verkoopt. "Dit druist in tegen de boodschap die Vlaanderen probeert uit te dragen", zegt de Vlaamse ombudsvrouw voor gender Annelies D'Espallier in "De wereld vandaag".

Een cartoon in de stijl van de Amerikaanse popartkunstenaar Roy Lichtenstein van een man die een vrouw een vuistslag verkoopt omdat ze hem een Bicky Burger in een wit doosje geeft in plaats van een typisch groen doosje, terwijl hij haar "Fake Bicky fwa?" ("Een valse Bicky of wat?" toebijt: dat is in een notendop te zien op het campagnebeeld dat het Belgische hamburgermerk vandaag via sociale media heeft verspreid.

Op diezelfde sociale media is meteen grote commotie ontstaan over het campagnebeeld, in de eerste plaats omdat het partnergeweld lijkt te normaliseren of banaliseren. Anderen vinden dan weer dat de cartoon wél grappig is net omdat de agressieve reactie van de man niet in verhouding staat tot de fout die de vrouw maakt.

"In alle aspecten van het leven is goede en slechte smaak te vinden", zegt de Vlaamse ombudsvrouw voor gender Annelies D'Espallier in "De wereld vandaag". "Het is niet mijn taak om erop toe te zien dat reclame van goede smaak getuigt. Ik roer mij natuurlijk wel als beelden de wereld worden ingestuurd die geweld tussen mannen en vrouwen, in eender welke richting, normaliseren. Dat vind ik wél problematisch."

"De cijfers over geweld tussen mannen en vrouwen zijn duidelijk. Een op de zeven vrouwen ondergaat partnergeweld, een op de tien mannen ondergaat partnergeweld. Mogelijk is dit zelfs een onderschatting. De Vlaamse overheid besteedt voortdurend geld aan campagnes om deze vorm van geweld te bestrijden. Dan komt dit campagnebeeld van een commercieel bedrijf ertussen dat zo vluchtig is. Ik weet niet of de campagnes van de Vlaamse overheid even vluchtig zijn."

"Het staat iedereen vrij om humor te bedrijven. Daarin bestaat goede en slechte smaak en dat is helemaal ok. Dit campagnebeeld druist echter heel erg in tegen de boodschap die Vlaanderen probeert uit te dragen, namelijk dat partnergeweld niet ok is."

Doelgroep

Zelf kan of wil Bicky Burger niet ten gronde op de commotie reageren in "De wereld vandaag". "We willen vrouwengeweld absoluut niet promoten en keuren dit ten strengste af, eender welk geweld trouwens", zegt het hamburgerbedrijf in een korte, schriftelijke reactie.

"Dit is ook absoluut niet de insteek van de post op sociale media. Het doel van die post ligt op een ander terrein. Binnen de context van het merk, de doelgroep en het mediakanaal is het doel om te vertellen dat valse Bicky's (ver)kopen not done is."

D'Espallier toont weinig begrip voor die argumenten. "Partnergeweld komt in alle regionen van de samenleving voor en bij alle leeftijden", zegt ze. "Het lijkt me dat dit bij geen enkele leeftijdsgroep moet worden gepromoot of genormaliseerd."

Beluister hieronder het gesprek met Annelies D'Espallier in "De wereld vandaag":