Video player inladen...

Lekker traditioneel, maar met een digitaal randje: zo vindt u vandaag een job

De VDAB, uitzendkantoren en/of uw eigen netwerk: de kans is vrij groot dat u langs die toch wel vrij traditionele wegen een job heeft gevonden. Dat bevestigt een internationale studie van uitzendbureau Randstad. Toch krijgen ook sociale media stilaan een prominente plaats in uw zoektocht naar een job.

België neemt een wat aparte positie in in het onderzoek van Randstad Research over "Werk zoeken en vinden op de arbeidsmarkt". Daarvoor bevroeg het uitzendbedrijf 41.000 mensen in 32 landen wereldwijd. 

Belgen blijken namelijk veel minder te teren op vacaturesites om aan een job te geraken dan mensen in andere landen. In België staan die websites maar voor 15 procent van de succesvolle zoektochten naar een job, terwijl dat in het buitenland liefst 38 procent is.

De Belgen doen het liever lekker traditioneel, zo blijkt. De publieke arbeidsbemiddelaars VDAB (Vlaanderen), Actiris (Brussel) en Forem (Wallonië) staan helemaal bovenaan de lijst. 28 procent van de werknemers hier heeft dat pad bewandeld, in het buitenland is dat amper 12 procent. 

Almaar digitaler

Niet ver daarachter komen voor de Belgen het eigen netwerk en de traditionele uitzendkantoren (allebei 26 procent). Opvallend genoeg is dat vermoedelijk net het gevolg van het ruime digitale aanbod van die klassieke kanalen, denkt Jan Denys van Randstad België. "De belangrijkste verklaring is wellicht dat zowel de overheid als de privésector al snel hebben ingezet op die digitale kaart. En wellicht heeft dat de opmars van die vacaturesites wat afgeremd."

Jobadvertenties in kranten en tijdschriften zijn eigenlijk het enige echte slachtoffer van de digitale kanalen

Jan Denys, Randstad

Want inderdaad: hoe klassiek ook, de Belg gebruikt het internet wel degelijk volop als het gaat om het vinden van een job. 17 procent maakt gebruik van Google. En ook sociaalnetwerksites als Facebook (13 procent), Linkedin (9 procent) en Twitter (7 procent) zijn niet meer weg te denken uit het lijstje.

Opvallend is dat vrouwen minder vaak werk vinden via sociale media dan mannen, hoewel zij niet merkelijk minder zoeken langs dat kanaal. Een logisch resultaat is wel dat jongeren zo wel duidelijk sneller een job vinden dan 55-plussers.

Voor jobadvertenties in kranten en tijdschriften blijft nog maar 6 procent over. "In België houdt die markt nog enigszins stand, maar internationaal is dat eigenlijk een niet-bestaand kanaal geworden", zegt Denys. "Het is eigenlijk het enige echte slachtoffer van de digitale kanalen."

Bekijk hier het fragment uit "Het Journaal":

Video player inladen...