Video player inladen...

Werken aan treinsporen Noord-Zuidverbinding gaan van start: "Check zeker website voor vertrek"

Vanochtend starten er ingrijpende infrastructuurwerken aan de treinsporen ter hoogte van het station Brussel-Zuid. Daardoor vermindert de capaciteit van de drukke Noord-Zuidverbinding in Brussel. De NMBS heeft daarom zijn transportplan aangepast. Verschillende piekuurtreinen rijden niet of worden omgeleid. De hinder zal nog tot en met 11 november duren.

Een aantal piekuurtreinen, treinen die tijdens de ochtend- en avondspits rijden, worden dus geschrapt of omgeleid. 

"We hebben er alles aan gedaan om de hinder zo veel mogelijk te beperken", zegt Dimitri Temmerman van de NMBS. "We raden de reiziger aan om op onze website te kijken, specifiek voor zijn trein hoe de regeling precies is aangepast. De reiziger houdt er best wel rekening mee dat het op de treinen die wel normaal rijden, drukker zal zijn dan normaal. We vragen ook om - indien mogelijk - de reis aan te passen."

De NMBS verwacht vandaag geen grote vertragingen of chaos op de perrons. "Hier in het station Leuven is het vanochtend vroeg nog kalm", zegt VRT-journaliste Marjan Temmerman die ter plekke is. "De piekuurtreinen die geschrapt zijn, staan niet op de borden of op de app. Er is wel extra personeel. Zij staan goed zichtbaar klaar voor wie vragen heeft. Zij verwachten vooral dat de treinen die wel rijden een pak voller zullen zitten." 

Ook woordvoerder Bart Crols benadrukt in "De ochtend" op Radio 1 dat het treinverkeer vlot loopt. "Er zijn kosten noch moeite gespaard om mensen te informeren, ook dankzij de media de afgelopen dagen." 

Laatste fase van de werken

Infrabel is al in 2014 begonnen met het aanpassen van de seininrichting op de Noord-Zuidverbinding in Brussel. Vandaag begint de laatste fase van de werkzaamheden, maar die zal heel wat hinder veroorzaken. 

"Concreet zullen we aan de zuidelijke inrit van het station Brussel-Zuid de oude elektromechanische technologie moderniseren en vervangen door nieuwe digitale technologie", zegt Frédéric Petit van Infrabel, het bedrijf dat instaat voor de spoorweginfrastructuur. "Er worden 65 seinen en 170 wissels volledig gemoderniseerd en ook verschillende toepassingen in het seinhuis van Brussel-Zuid krijgen een update. Dat is nodig om veilig en betrouwbaar treinverkeer te kunnen aanbieden aan onze klanten."

Werken tijdens verlengde weekends

De spoorwegmaatschappij heeft wel degelijk gezocht naar een periode in het jaar waarin er zo weinig mogelijk hinder zou zijn door de werken. 

"We hadden een periode nodig van twee opeenvolgende verlengde weekends", gaat Petit verder. "Daarom is deze periode gekozen. Het gaat om de weekends van 1, 2 en 3 november en dat van 9, 10 en 11 november. Op die weekends zal de zuidelijk kant van Brussel-Zuid helemaal niet bereikbaar zijn vanuit Halle en dan zullen er vervangbussen rijden. Er zullen dan in Brussel-Zuid slechts zes perrons beschikbaar zijn. De treinen kunnen dan nog wel doorrijden via de Noord-Zuidverbinding, maar heel beperkt en daarom wordt er een tijdelijk aangepast transportplan opgesteld door de NMBS."

Volgens Infrabel is de hinder ook minder groot door de werken te concentreren op één maand in plaats van de activiteiten te verspreiden over verschillende weekends of nachten.

De bestaande technologie is ongeveer 50 jaar oud

Frédéric Petit, Infrabel

De werken hebben vooral tot doel om de Noord-Zuidverbinding veilig en betrouwbaar te houden in de toekomst. "De bestaande technologie is ongeveer 50 jaar oud", zegt Petit. "Die heeft het einde van zijn levensduur stilaan bereikt. Het was dus absoluut noodzakelijk om die te vervangen."

"De Noord-Zuidverbinding is nu eenmaal het drukste punt op ons spoorwegnet", verklaart Petit. "Elke dag passeren daar 1.200 reizigerstreinen en die moet dus optimaal betrouwbaar en veilig zijn."

"De nieuwe technologie is ook noodzakelijk voor ETCS, het Europese veiligheidssysteem dat we aan het uitrollen zijn in het ganse land", zegt Petit. "Dankzij de volledige omschakeling naar digitale technologie kunnen we betrouwbaarder treinverkeer organiseren en de veiligheid blijven garanderen. Als we zouden blijven rekenen op verouderde elektromechanische technologie, zou dat problemen kunnen geven."

Dat de Noord-Zuidverbinding een bottleneck is in het Belgische spoornet valt moeilijk te vermijden volgens Petit. "Er bestaat een noordelijk en oostelijk ringspoor rond de stad Brussel, maar toch moeten de meeste reizigers in het centrum van de stad zijn. Daarom rijdt één derde van de reizigerstreinen over die Noord-Zuidverbinding. De as verbindt het noorden en het zuiden van het land en ook het oosten en het westen."

Herbekijk hier het verslag in "Het Journaal":

Video player inladen...