Nederland wil af van bijnaam Holland: "Dan denken mensen te veel aan clichés als klompen en molens"

Wie in de toekomst zou overwegen om voor Nederland te supporteren tijdens voetbalwedstrijden, roept best niet meer "Hup Holland hup!". De Nederlandse overheid wil van de bijnaam "Holland" af. Het roept te veel clichébeelden op van klompen, molens of tulpen, klinkt het. Terwijl Nederland zich in de markt wil zetten als een land met een innovatieve economie en een bloeiende wetenschapswereld.

In Vlaanderen wordt Nederland wel vaker als "Holland" omschreven, tot grote ergernis van veel Nederlanders. "Holland slaat maar op twee van de twaalf Nederlandse provincies", zegt Wessel Damen, een Nederlander die al enkele jaren in Brussel woont. "Ik snap dat het in de volksmond over Holland gaat, maar ik zou het toch fijn vinden als mensen beseffen dat dit niet opgaat voor tien van de twaalf provincies", vertelt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Documentairemaakster Emma Lesuis, een Nederlandse die vaak in België werkt, hoort ook liever "Nederland" dan "Holland". "Holland heeft toch een negatieve connotatie. Mensen denken meteen aan klompen, molens, tulpen en wiet", zegt ze. "Belgen denken ook meteen aan luidruchtige en directe mensen. 'Daar is die Hollandse' klinkt toch helemaal anders dan 'die Nederlandse'."

Toeristen zullen voortaan enkel nog "The Netherlands" zien

Toeristen die naar Nederland willen reizen, kunnen voorlopig nog altijd terecht op de website Holland.com. Dat is een officiële website van de Nederlandse overheid. Maar niet meer voor lang. De Nederlandse ministeries van Buitenlandse Zaken en Economie hebben besloten dat er in de toekomst alleen nog maar over "The Netherlands" gesproken zal worden in het buitenland.

Holland.com, toeristische website voor Nederland

"In het buitenland kijken mensen me vaak vragend aan als ik zeg dat ik uit The Netherlands kom", zegt Wessel Damen. "Maar als ik dan Holland zeg, weten ze het plots wel. Het is duidelijk dat Holland bekender is dan The Netherlands."

Songfestival als "momentum"

Een bedrijf dat van naam verandert gebeurt regelmatig, maar een heel land dat plotseling anders genoemd wil worden is veel uitzonderlijker.  "Het zal een hele klus worden", zegt Mathieu De Winter van 'King of Hearts', een zogeheten branding agency dat bedrijven bijstaat om naamsbekendheid te verwerven.

"Het belangrijkste als je een nieuwe naam kiest, is een momentum om die naam ingeburgerd te krijgen", aldus De Winter.

En dat momentum is er: Nederland organiseert volgend jaar immers het Eurovisie Songfestival. De liedjeswedstrijd wordt op televisie uitgezonden en door maar liefst 180 miljoen kijkers gevolgd. "Hét moment om een nieuwe naam in de markt te zetten", zegt De Winter.

Daarnaast is er volgend jaar ook het EK Voetbal en de Olympische Spelen. Supporters mogen dus niet meer "Hup Holland Hup" roepen, maar "Hup The Netherlands Hup".