Voorbeeld van een verharde voortuin in Arendonk. ISOPIX

Gent geeft geen bouwvergunning voor verharde parkeerplaatsen in voortuintjes: "Ze privatiseren de publieke ruimte"

Het stadsbestuur van Gent wil geen bouwvergunningen geven voor verharde parkeerplaatsen in de voortuintjes van nieuwe verkavelingen met rijhuizen. Dat schrijft het Nieuwsblad. Het stadsbestuur wil een strikter parkeerbeleid voeren en meer ruimte geven aan groen in de stad. Maar het plan stuit ook op felle kritiek.

Het plan om geen nieuwe verharde voortuintjes meer toe te laten is neergeschreven in een nota met richtlijnen voor de ambtenaren die de bouwvergunningen afleveren. Een verhard pad in de voortuin zou wel nog toegelaten worden alsook een oprit naar een garage. Maar de rest van de nieuwe voortuintjes wil het stadsbestuur zo groen mogelijk houden.

"Eigenlijk bestaat deze regeling al heel lang", legt schepen voor Publieke Ruimte Filip Watteeuw uit aan VRT NWS. "In 2017 heeft de Vlaamse regering nieuwe regels voor ruimtelijke uitvoeringsplannen ingevoerd. Die laten meer ruimte om afwijkingen toe te staan. Wij hebben gewoon beslist om afwijkingen voor verharde voortuintjes niet toe te staan. Dat is iets anders dan een verbod invoeren."

"In de eerste plaats willen wij geen verharde voortuintjes omdat die de publieke parkeerplaatsen en de publieke ruimte privatiseren. Andere mensen, mensen uit de buurt of bezoekers, kunnen niet meer op straat parkeren als bewoners hun wagen in hun voortuin parkeren."

Pas in tweede instantie, maar niet minder belangrijk, is het Watteeuw naar eigen zeggen om vergroening te doen. "De voortuintjes zijn slechts 1 element van een breder plaatje. De nieuwe regels laten toe om op sommige plaatsen meer bouwlagen toe te voegen, om verschillende functies op 1 plek bijeen te voegen en om sommige dichtbebouwde blokken te verluchten."

"Pestgedrag"

De N-VA, die in Gent in de oppositie zit, is het niet eens met de houding van het stadsbestuur. "Dit is pestgedrag voor mensen met een auto", zegt gemeenteraadslid Anneleen Van Bossuyt. "Deze maatregel gaat dan veel te ver. Het stadsbestuur voorziet nu al 0,6 parkeerplaatsen per woning. Als je dan ook nog deze maatregel gaat nemen, dan wordt het voor mensen zo goed als onmogelijk om nog dichtbij huis te parkeren".