Video player inladen...

Grootschalige politiecontroles op bussen en vrachtwagens: "Heel wat inbreuken"

In heel Europa zijn er deze week grootschalige politiecontroles op bussen en vrachtwagens. De politie wil de veiligheid van de ladingen bekijken en nagaan of de chauffeurs de regels naleven, over rij- en rusttijden bijvoorbeeld. "We stellen nog steeds heel veel inbreuken vast."

Elke dag rijden er 20.000 vrachtwagens op de Brusselse Ring. "Als die tegelijk achter elkaar de drie rijstroken van de Ring zouden gebruiken, staat de volledige Ring vol", zegt Koen Ricour van de federale politie aan VRT NWS.

Vanochtend zijn op het parkeerterrein van Groot-Bijgaarden langs de E40 een 50-tal van die trucks en bussen gecontroleerd.

We stellen bij truck- en busvervoer nog veel overtredingen vast

Koen Ricour, Federale politie

De grootschalige controleactie is het startschot van een Europese week vol controles op zwaar vervoer. "We stellen bij truck- en busvervoer nog veel overtredingen vast", zegt Ricour voorts. De meeste inbreuken gaan over de rij- en rusttijden. Chauffeurs die te lang aan een stuk rijden met te weinig pauzes bijvoorbeeld. "Een serieus vermoeide chauffeur achter het stuur kan eventueel op de staart van een file inrijden met dramatische gevolgen."

"Bij bijna 6 procent van de ongevallen is een truck of bus betrokken. Als je kijkt naar de dodelijke ongevallen is dat 23 procent, los van wie het ongeval veroorzaakt."

20 keer meer uitstoot

Een opvallende nieuwe trend is AdBlue-fraude. AdBlue is een stof die al te gevaarlijke uitstoten neutraliseert en tijdig moet aangevuld worden. "Als die systemen stuk gaan, zijn die erg duur om te vervangen", legt Ricour uit. "Sommige malafide truckers plaatsen dus een bakje dat de computer van de truck wijsmaakt dat de AdBlue in orde is. Zo'n truck stoot tot 20 keer meer stikstofoxiden uit." Een trucker die daarmee betrapt wordt, krijgt een boete van 2.500 euro.

Foto van zo'n bakje bij de controle in Groot-Bijgaarden:

Een ander vaak voorkomend probleem zijn trucks die niet veilig geladen zijn. "Dit voertuig hebben we uit het verkeer gehaald, omdat het duidelijk "bol staat". We hebben het nagemeten, het voertuig is bijna een halve meter te breed", legt Kurt Garrez van de wegpolitie uit. Het blijkt uiteindelijk om een vrachtwagen vol oude autobanden te gaan. "Dit voertuig is hier niet voor gemaakt."

Foto van de slecht geladen vrachtwagen:

De trucker wordt door de politieagenten gevraagd om de zeilen aan de zijkant te openen en daarop vallen verschillende banden naar beneden. "Bij normaal rijgedrag gaat er weinig gebeuren", zegt Garrez. "Maar bij een uitwijkmanoeuvre gaat een zijwaartse kracht inwerken op de lading. De kans is groot dat het zeil losscheurt en dat de chauffeur controle verliest over het voertuig." De trucker in kwestie moet 1.000 euro boete betalen en een andere vrachtwagen regelen die de lading kan komen ophalen.

Bekijk hieronder de reportage uit Het journaal:

Video player inladen...