De Lijn-topman Kesteloot: "Mogelijk bus minder per uur, om betrouwbaarheid te kunnen garanderen"

Vervoersmaatschappij De Lijn denkt eraan om in een beperkt aantal regio's met een proefproject te starten waarbij er minder bussen per uur rijden. Op die manier zouden reizigers minder met onverwacht afgeschafte bussen geconfronteerd worden.  Sinds het begin van dit schooljaar zijn er opnieuw veel klachten over bussen die te laat of helemaal niet komen opdagen. 

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, doet het voorstel vandaag in een gesprek met Het Laatste Nieuws en bij "De inspecteur" op Radio 2.  Aanleiding is het feit dat er sinds de start van het schooljaar geregeld klachten zijn dat kinderen te laat op school komen omdat De Lijn hen niet op tijd oppikt. Zo is er een meisje dat sinds kort te paard naar school gaat omdat ze te vaak tevergeefs op haar bus stond te wachten. 

Vooral in delen van Vlaams-Brabant en rond Antwerpen komen bussen geregeld niet opdagen. Oorzaak hiervan is dat De Lijn te weinig nieuwe chauffeurs vindt. In Vlaams-Brabant is het volgens Kesteloot bijvoorbeeld erg moeilijk om nieuwe buschauffeurs te vinden. 

In afwachting van het vinden van meer personeel overweegt De Lijn om in bepaalde regio's de dienstregeling aan te passen. In plaats van vijf bussen per uur zouden er dan vier per uur rijden, zodat de reizigers wel zeker zijn dat die vier effectief rijden.

"Het is niet de oplossing", reageert Roger Kesteloot bij Radio 2. "Het is iets wat we op dit moment aan het onderzoeken zijn. Of we in een heel beperkt aantal regio's waar we echt bijzonder moeilijk aan chauffeurs raken niet moeten afwegen dat betrouwbaarheid misschien belangrijker is voor onze klanten dan frequentie.  En waar de frequentie hoog genoeg is, zouden we kunnen overwegen - we onderzoeken het dus nog- om eventueel een bus er tussenuit te halen en dat ook goed te communiceren waardoor de betrouwbaarheid voor onze klanten opnieuw stijgt."   

Als dit gaat gebeuren, zal het tijdelijk zijn en zal het beperkt blijven tot de regio's waarvoor moeilijk chauffeurs gevonden worden.  "We zullen dit ook goed communiceren", benadrukt Kesteloot. 

Daarnaast wil De Lijn het ook mogelijk maken om via de app en op de aankondigingsborden te kunnen zien of een bus afgeschaft is of niet. Het zal wel nog enkele maanden duren vooraleer dit mogelijk is. "We zijn de software op dit moment volop aan het afwerken", legt Kesteloot uit. 

Beluister het gesprek met Roger Kesteloot uit "De inspecteur": 

TreinTramBus: "Kan voor ons enkel als tijdelijke maatregel"

Voor reizigersorganisatie TreinTramBus kan de oplossing die De Lijn voorstelt ook enkel als noodmaatregel. "Voor ons is dit een mogelijke oplossing indien het om een tijdelijke maatregel gaat", benadrukt Peter Thoelen. "Wanneer je een bus per uur schrapt op een drukke lijn, dan loop je natuurlijk het risico dat die bus ook weer overvol zit. Voor ons kan dit dus zeker niet als structurele maatregel. En het kan ook niet voor lijnen waar sowieso slechts 2 bussen per uur rijden." 

"De Lijn heeft dan ook geen enkel excuus meer", besluit Thoelen. "De bussen die overblijven, moeten dan ook echt wel rijden." 

Ook Rita Coeck van vakbond ACOD benadrukt dat een frequentievermindering geen oplossing is. "De mensen vragen juist meer en beter openbaar vervoer. De oplossing ligt bij meer budgetten voor openbaar vervoer, maar daarvoor toont de nieuwe Vlaamse regering geen enkele ambitie, in tegenstelling tot Brussel en Wallonië."