AFP or licensors

Sportdrank schadelijk voor gebit: "glas melk drinken is beter", zeggen tandartsen

Uit een Brits onderzoek bij professionele sporters blijkt onder andere dat sporters wel beter hun tanden verzorgen dan de gemiddelde burger, maar toch veel last hebben van tandbederf. Dat schrijft het Belang van Limburg. Een van de verklaringen zou de consumptie van sportvoeding en sportdrank zijn. Die bevatten veel suiker en zuur. Tandartsen in ons land zien het fenomeen ook bij recreatieve sporters en zijn niet verbaasd.

Britse onderzoekers ondervroegen 352 elite-atleten over hun gebitsverzorging en voedingsgewoonten. Daaruit bleek dat de meerderheid (94 procent) van de atleten twee keer per dag zijn of haar tanden poetst en 40 procent de afgelopen zes maanden op controle ging bij de tandarts. 28 procent van de ondervraagden zegt dat ze veel suiker consumeren en liefst 80 procent gebruikt geregeld sportvoeding. Ondanks het feit dat ze beter hun tanden verzorgen dan de gemiddelde burger, bleek meer dan 49 procent van de sporters aan tandbederf te lijden, wat vergelijkbaar is met de algemene bevolking. 

Wij als tandartsen weten al lang dat die sportdrankjes heel nefast zijn voor het gebit

Frank Herrebout, voorzitter Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen

Er zijn verschillende oorzaken, waarom de tanden van topsporters zo gevoelig zijn voor tandbederf. De belangrijkste oorzaak is volgens Frank Herrebout, de voorzitter van de Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen, het veelvuldig gebruik van sportdranken. “Wij als tandartsen weten al lang dat die sportdrankjes heel nefast zijn voor het gebit”, zegt Herrebout. “We zien dat die producten veel gebruikt worden door recreatieve sporters: zowel lopers als bijvoorbeeld de wielertoeristen die op zondagvoormiddag een uur of twee in groep gaan fietsen. Die zien dat professionele wielrenners in de koers een zakje uitknijpen in de mond. Ze willen dat ook en krijgen het gevoel dat ze zo beter presteren.”

“Het probleem is dat het heel zure producten zijn, dat de pH-waarde ervan zeer laag is”, verklaart Herrebout. “Dit komt omdat er vaak citroenzuur wordt toegevoegd om de smaak te verbeteren. Tegelijk zitten er ook veel suikers in. Als je die producten dan gebruikt tijdens een inspanning wanneer ook je mond droger is, heeft dat een grote impact. Bacteriën kunnen in die omstandigheden die suikers sneller omzetten in schadelijke stoffen voor het gebit. Komt er nog bij dat tijdens het sporten, mensen vaak de tanden steviger op elkaar zetten. Je krijgt een soort knarsend effect, met een verzwakt glazuur door de zuurtegraad. Dan zien we dat glazuur nog veel sneller afslijten, het glazuur verdunt en het kauwvlak wordt weggevreten.”

Water drinken

Ook professor Guy De Pauw, van het departement mondzorg aan de  Universiteit Gent, maakt zich  zorgen over de zuurtegraad van sportdranken. “Vooral wanneer die dranken verspreid over de dag worden gedronken, raakt de zuurtegraad in de mond niet hersteld”, zegt De Pauw. “Als je toch sportdrank gebruikt, kan je het best goed spoelen met water. Voldoende water drinken tijdens het lopen is sowieso een goed idee, al was het maar om je mond voldoende vochtig te houden.” 

Glas melk

Herrebout besluit met een goed advies aan de recreatieve sporter: “Drink een glas melk na de inspanning, wacht een  half uurtje en drink er nog één. In melk zitten eiwitten, mineralen, koolhydraten en heel veel water en melk is pH-neutraal, dat is dus voor het gebit de beste manier om terug te herstellen.”

Ten slotte merkt Herrebout ook op dat frisdranken, ook die zonder echte suiker, even schadelijk zijn voor de tanden als sportdranken.