Video player inladen...

300 meter lang hek, sensoren en luid alarm: Infrabel bindt strijd aan met spoorlopers met intelligente afsluiting 

Infrastructuurbeheerder Infrabel heeft in Jambes, bij Namen, een nieuwe technologie voorgesteld die moet helpen in de strijd tegen spoorlopers: de intelligente afsluiting. Een primeur voor België. 

Het gaat om een stevig hek van 300 meter lang, aan beide kanten van de sporen, waaraan om de 2,5 meter sensoren zijn bevestigd. Een bolcamera in het midden kan dankzij de sensoren die trillingen van het hek waarnemen,  inzoomen op de plek waar iemand over het hek probeert te kruipen en stuurt de beelden door naar een controlecentrum, terwijl ter plaatse een luid alarm afgaat. Het systeem kostte 75.000 euro.

In Jambes gebruikten veel mensen de sporen om sneller in de stad te geraken. Infrabel plaatste er hekken, maar mensen kropen erover en bleven via de sporen lopen. De hekken raakten ook beschadigd door hardnekkig vandalisme. De afsluiting werd doorgeknipt of hier en daar volledig afgebroken.

In juni van dit jaar installeerde Infrabel dan veel stevigere hekken met sensoren, een alarm en camerabewaking. "Sindsdien zij er nog maar vijf meldingen geweest", zegt Thomas Baeken van Infrabel. "Vroeger hadden we hier 120 meldingen per jaar, maar waarschijnlijk liepen er toen nog veel meer mensen ongezien over de sporen."

Minder vertragingen

Met het nieuwe systeem krijgt Securail direct beelden binnen van mensen die over de hekken klimmen. "Tot nu toe zijn er maar twee gevallen geregistreerd waarbij mensen over de hekken klommen en effectief over de sporen liepen. In de andere gevallen staakten de mensen hun actie, zodra het alarm afging."

De mensen van Securail of de politie kunnen indien nodig,  zo snel mogelijk ter plaatse gaan wanneer er een alarm binnenkomt. Ze kunnen ook dankzij de beelden beter inschatten hoe de situatie precies is. "Normaal verwittigt Securail de treinbestuurders in de buurt dat er spoorlopers zijn en zullen de treinbestuurders stoppen of zeer voorzichtig rijden", zegt Baeken. "Als Securail kan zien dat de mensen niet meer op de sporen lopen, kunnen ze de treinen weer laten doorrijden en hebben we minder vertragingen."

(Lees verder onder de video.)

Bewakingscamerabeelden in Jambes

Video player inladen...

Na de afgelopen testperiode, met zeer gunstige resultaten, is vandaag in aanwezigheid van federaal minister van Mobiliteit François Bellot dit nieuwe type van afsluiting officieel in gebruik genomen in Jambes.

Gezien het grote succes van het systeem zijn er ook al plannen om dezelfde technologie te gebruiken op andere plekken. Bij Infrabel denken ze aan een stuk van drie km in Gent-Zeehaven en ook aan de sporen in Schaarbeek. Concreet is er echter nog niets beslist.

(Lees verder onder de foto.)

Spoorlopen is verboden en het is vooral levensgevaarlijk. Dit jaar kwamen al drie mensen om in ons land door op de sporen te lopen, drie anderen raakten zwaargewond. Spoorlopers veroorzaken ook dagelijks vertragingen bij het treinverkeer: dit jaar zo'n 6 uur per dag. "In het slechtste geval, bij een aanrijding, kan een trein tot vier uur stilstaan en worden meestal ook de sporen in de beide richtingen afgesloten", zegt Baeken. "Maar ook treinen die moeten vertragen of stoppen omdat er spoorlopers in de buurt zijn, wegen erg op de stiptheid."

Vorige week nog kwam er kritiek op een reclamefoto van Tom Waes die op de sporen liep. Waes liet daarna in een reactie duidelijk verstaan dat spoorlopen echt geen goed idee is.

(Lees verder onder de video.)

Alarmsignaal klinkt in Jambes

Video player inladen...

Naast deze nieuwe technologie probeert Infrabel nog via andere manieren het spoorlopen tegen te gaan. "We zetten zeer sterk in op sensibilisering", zegt Baeken. "Daarnaast voeren de veiligheidsagenten van de NMBS van Securail, heel wat controles uit.  Ook de lokale en federale politie doen controles. We hebben ook de zogenaamde struikelmatten op heel wat plaatsen geïnstalleerd, die een hogere drempel moeten vormen voor spoorlopers. Samen met het afsluiten van zogenaamde hotspots en deze nieuwe technologie doen we er alles aan om spoorlopen zo veel mogelijk te vermijden. "

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...