Foutje in naam op vliegticket? Toeslag tot 160 euro of nieuw ticket: "Compleet buiten proportie"

Wie een vliegticket boekt en bij de reservering per ongeluk een fout tikt in zijn naam, betaalt soms veel geld om dat recht te zetten. "Dat is illegaal", zegt Test Aankoop in Het Laatste Nieuws. De consumentenorganisatie gaat nu juridische stappen zetten tegen tien luchtvaartmaatschappijen.

U heeft het misschien zelf al meegemaakt: u maakt een online reservering voor een vlucht, maar geeft per ongeluk een foute letter in bij uw naam. Het gevolg? De luchtvaartmaatschappij in kwestie dwingt u tot het betalen van een som geld om die fout te verbeteren. En dat bedrag kan hoog oplopen: van 25 euro bij Brussels Airlines tot maar liefst 160 euro bij Ryanair. In het slechtste geval wordt u zelfs gedwongen om een nieuw ticket te kopen. 

"Illegaal en compleet buiten proportie", klinkt het bij consumentenorganisatie Test Aankoop. "Dit soort boetebeding staat totaal niet in verhouding tot de werkelijke last voor de luchtvaartmaatschappij en is dus niet legitiem", zegt woordvoerder Simon November. 

Zo'n boetebeding staat niet in verhouding tot de werkelijke last voor de luchtvaart­maatschappij en is dus illegaal

Simon November, Test Aankoop

Luchtvaartmaatschappijen moeten op twee verschillende momenten de gegevens van passagiers doorsturen naar de nationale controleautoriteit: 48 uur voor de vlucht en op het moment dat de passagiers aan boord gaan. "De namen op de tickets moeten dan uiteraard overeenkomen met de namen van de passagiers", verduidelijkt November. "Maar het zou moeten kunnen volstaan om op dat moment een erratum-bericht te sturen naar de controleautoriteit om een foute naam aan te passen. Die kosten zijn bijzonder laag."

Test Aankoop heeft nu een ingebrekestelling gestuurd naar tien luchtvaartmaatschappijen. Als hierop geen reactie komt, stapt de consumentenorganisatie mogelijk naar de rechtbank.