Geneesmiddelenproducent Novartis doet gouden zaken, mede door succes van de “Pia-prik”

Geneesmiddelenproducent Novartis heeft de afgelopen drie maanden veel beter zaken gedaan dan verwacht. Dat komt mede door de verkoop van Zolgensma, het peperdure medicijn dat gebruikt wordt voor de behandeling van de Belgische baby Pia.

Novartis heeft van juli tot en met september 10,8 miljard omzet gedraaid, waarvan 3,3 miljard winst is. Dat de Zwitserse farmareus het financieel zo goed doet, is mede te danken aan de verkoop van Zolgensma, het duurste medicijn ter wereld. Er werd verwacht dat Zolgensma zou zorgen voor een omzet van 88 miljoen euro, maar dat is bijna 144 miljoen euro geworden, zo blijkt uit de kwartaalcijfers.

In ons land is Zolgensma bekend geworden door de sms-actie voor de Belgische baby Pia. Vorige maand zijn haar ouders erin geslaagd om 1,9 miljoen euro in te zamelen voor de behandeling van hun dochtertje dat lijdt aan de zeldzame spierziekte SMA. 

Zolgensma is een nieuw medicijn en mag pas sinds mei gebruikt worden in de Verenigde Staten. Novartis verwacht dat Europa en Japan volgend jaar het licht op groen zullen zetten. Analisten voorspellen dat het medicijn in 2022 zo’n 2 miljard dollar zal opbrengen.

Psoriasis, borstkanker en huidschilfers

In de kwartaalcijfers van Novartis zien we ook dat Piqray, een nieuw medicijn tegen borstkanker, het de afgelopen drie maanden goed deed met een verkoop van 38,5 miljoen euro. 

De grootste omzet haalde Novartis uit de verkoop van Cosentyx. Dat medicijn tegen de huidschilferziekte psoriasis was goed voor een omzet van ruim 840 miljoen euro.

Entresto, een geneesmiddel dat gebruikt wordt tegen hartfalen, doet het ook heel goed: het genereerde 61 procent meer omzet, goed voor 386 miljoen euro.

Door de goede verkoopcijfers denkt Novartis dat het zijn operationele winst dit jaar kan opvoeren tot 19 procent, terwijl eerder op maximaal 15 procent werd gekoerst.