Video player inladen...

Brussels Airlines gaat de komende jaren krimpen: jobs verdwijnen, vloot en bestemmingen worden bekeken

De grootste luchtvaartmaatschappij van het land staat voor een grote uitdaging. Brussels Airlines gaat de komende drie jaar krimpen. En daarbij zijn er geen taboes: minder personeel, dat staat vast en ook wordt bekeken welke vluchten er eventueel kunnen en moeten geschrapt worden en wat de gevolgen daarvan zijn voor de vloot. Er komt geen sociaal plan, er wordt gewerkt met vrijwillig en begeleid vertrek. Het doel? Op termijn met een gezond bedrijf, dat voldoende winst maakt, wél groeien.

Brussels Airlines heeft moeilijke jaren achter de rug. De gemiddelde winstmarge voor het bedrijf ligt op en rond de 0 procent en voor een luchtvaartmaatschappij is dat geen gezonde situatie. Gemiddeld genomen maakt Brussels Airlines maar met 1 stoel op de 154 in het vliegtuig winst.

Om het tij te keren heeft de directie een plan uitgewerkt onder de naam 'reboot'. Dat moet het bedrijf in staat stellen om tegen 2022 voldoende winstgevend te worden om opnieuw te kunnen investeren in de vloot, in innovatie en in jobs.

De operatie die daarvoor nodig is, is vrij groot. Lange tijd was onduidelijk of er een impact zou zijn op de tewerkstelling. Maar VRT NWS heeft via verschillende bronnen vernomen dat er wel degelijk op termijn jobs zullen verdwijnen bij de luchtvaartmaatschappij. Niet via een sociaal plan maar op basis van vrijwillig vertrek. Het zou dan vooral gaan over banen in de ondersteunende diensten op de grond.

Vrijwillig vertrek

Bij Brussels Airlines werken op dit moment 4.000 mensen, het bedrijf zorgt ook nog eens indirect voor 40.000 banen bij allerhande toeleveranciers. Vooral bij de mensen die in ondersteunende diensten werken aan de grond wordt verwacht dat er banen zullen verdwijnen. Een exact aantal is niet duidelijk, maar de directie is samen met de vakbonden een plan aan het uitwerken rond vrijwillig en begeleid vertrek. Personeelsleden die hun baan bedreigd zien, of zien verdwijnen kunnen instappen in een project waarin ze via intensieve begeleiding en coaching naar een andere baan worden geholpen.

Brussels Airlines gaat nu even krimpen, met als doel om later opnieuw te kunnen groeien.

Ook financieel zal Brussels Airlines die personeelsleden extra ondersteunen waardoor ze al snel bijna 40% meer zouden ontvangen dan bij een klassieke ontslagvergoeding. Ook nadat de personeelsleden een nieuwe job hebben gevonden zullen ze nog een jaar lang opgevolgd worden door hun dan oude werkgever, Brussels Airlines. Het bedrijf doet dat omdat herstructureringen bij andere bedrijven in het verleden te veel littekens hebben nagelaten bij de personeelsleden die ook achterblijven.

De luchtvaartmaatschappij hoopt, en dat valt te horen in de wandelgangen, op deze manier de werknemers die vertrekken maar ook zij die blijven een positief signaal te geven.

We blijven de nationale luchtvaartmaatschappij met zowel intercontinentale als korteafstandsvluchten

Kim Daenen, woordvoerster Brussels Airlines

Vloot en bestemmingen

De directie kijkt ook naar het netwerk en de vloot van de luchtvaartmaatschappij. Bestemmingen die niet rendabel zijn kunnen mogelijk geschrapt worden en ook bepaalde bestemmingen kunnen om dezelfde reden minder worden aangevlogen in de toekomst.
Op het hoofdkantoor zetten ze alles in om ook in de toekomst succesvol én relevant te blijven, woordvoerster Kim Daenen:

"Brussels Airlines blijft wel de nationale luchtvaartmaatschappij met intercontinentale én korteafstandsvluchten. Binnen het transformatieplan bekijken we hoe we ons netwerk de komende jaren kunnen optimaliseren."

Veranderingen in het aantal bestemmingen of een krimp van de vloot staat nog niet vast, maar wordt wel meegenomen in het transformatieproces. Een aanpassing daar zal dan ook gevolgen hebben voor het vliegend personeel, de grootste personeelsgroep binnen de luchtvaartmaatschappij.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Onze luchtvaartexpert Riadh Bahri geeft meer uitleg in "Het Journaal":

Video player inladen...

Bekijk hier de reportage van en het gesprek met luchtvaartexpert Steven Decraene in "Terzake":

Video player inladen...