Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD)

Oppositie lijnrecht tegenover meerderheid tijdens geanimeerd debat over De Lijn in Vlaams Parlement

In het Vlaams Parlement stond deze namiddag een actualiteitsdebat over De Lijn op het programma. De Vlaamse openbaarvervoersmaatschappij kwam de laatste weken negatief in het nieuws met berichten over personeelstekort en klachten over de stiptheid en de dienstverlening. En dat baart de politici zorgen.

Dat er problemen zijn met de dienstverlening van De Lijn, daar zijn alle partijen het over eens. "Iedereen is duidelijk enorm begaan met de belangen van de reiziger. Alle negatieve berichten bezorgen mij ook veel zorgen", zei Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Over de remedies is er veel meer onenigheid tussen de meerderheid en oppositie, bleek uit het ruim 2,5 uur durende debat in het Vlaams Parlement. Het werd een geanimeerd ideologisch debat waarbij de linkse oppositiepartijen besparingen op de werkingsmiddelen van De Lijn hekelden.

"Snoeien om te groeien? Er wordt gesnoeid om kapot te maken. Er is de afgelopen jaren tientallen en tientallen miljoenen euro bespaard op De Lijn", sneerde Jos D'Haese van de uiterst linkse PVDA. "De ontevredenheid die er zit bij de reizigers sijpelt ook binnen bij De Lijn zelf", vulde Groen-parlementslid Björn Rzoska aan. "Een pak medewerkers verlaat het bedrijf en omschrijft De Lijn als een zinkend schip. Dat zou toch een wake-up call moeten zijn?" SP.A-politica Els Robeyns vroeg zich af hoe de Vlaamse regering de ambities uit het Vlaams regeerakkoord gaat realiseren "met een peulschil aan verhoging van werkingsmiddelen wetende dat De Lijn nu al op het tandvlees zit". Zij vindt dat er een crisisplan moet komen.

"Het riedeltje van de besparingen"

Bij de centrumrechtse partijen van de Vlaamse regering klonk een heel ander geluid. "Ik vind het fantastisch dat we in tijden van besparingen middelen gevonden hebben voor De Lijn. Het riedeltje van "De Lijn wordt kapot bespaard" ben ik beu. U zorgt er mee voor dat het imago van De Lijn besmeurd wordt", richtte CD&V-parlementslid Karin Brouwers zich tot de oppositie. Zij werd bijgestaan door Marino Keulen van Open VLD, die aanhaalde dat er elk jaar ruim 1 miljard naar De Lijn gaat. "De opeenvolgende Vlaamse regeringen hebben voor het openbaar vervoer altijd de nodige budgettaire middelen uitgetrokken."

Groen-parlementslid Rzoska erkende dat het investeringsbudget bij De Lijn de afgelopen jaren gestegen is. "Dat was ook dringend nodig om het materiaal te vernieuwen. Maar het zogenaamde exploitatiebudget, hetgeen De Lijn nodig heeft om dagelijks zijn bedrijf te kunnen uitbaten, is stelselmatig gedaald. Wat ben je met blinkende nieuwe bussen en trams als de dienstverlening niet kan gegarandeerd worden?"

Vlaams minister van Mobiliteit Peeters heeft al een gesprek gehad met onder meer de directeur-generaal van De Lijn. "Hij heeft mij geen enkele keer gezegd dat er te weinig exploitatiemiddelen zijn of te weinig middelen om de chauffeurs te betalen", zei ze daarover in het Vlaams Parlement.

"Markt van openbaar vervoer durven openbreken"

Open VLD'er Keulen wees naar het management en het bestuur van De Lijn. "Het is geen kwestie van budgetten, het is ook een kwestie van op een zeker ogenblik nieuwe inzichten een kans te geven. Het moet anders. De reizigers moeten opnieuw fier zijn dat ze reizen met De Lijn, de belastingbetalers moeten opnieuw het gevoel krijgen dat er gepresteerd wordt op niveau. De leden van het management en de raad van bestuur moeten orde op zaken stellen en zorgen dat er weer interne rust komt. Want anders is het bijna schuldig verzuim als we dan niet naar de markt gaan, als we dan niet andere wegen bewandelen."

De Vlaamse regering kijkt dus ook in de richting van een stuk privatisering. "De toekomst van De Lijn kent wat ons betreft een eerste groot scharnierpunt in 2023", zei Bert Maertens van de N-VA. In één vervoersregio komt er dan een pilootproject met een privéoperator. "We moeten de markt van het openbaar vervoer durven openbreken. De N-VA heeft er alle vertrouwen in dat De Lijn tegen dan echt concurrentieel zal zijn." Een piste die sommige oppositiepartijen doet vrezen voor hogere ticketprijzen en een slechtere dienstverlening.

Minister Peeters beseft dat er onrust is door wat in het regeerakkoord staat. "Maar als je dat aandachtig leest, dan weet men dat men zich geen zorgen hoeft te maken." Volgens haar moeten die stappen ervoor zorgen dat de reiziger een betere dienstverlening krijgt en dat De Lijn "een performant bedrijf is dat op een efficiënte manier omgaat met overheidsmiddelen". De minister plant nog een gesprek met de raad van bestuur van De Lijn. 

Herbekijk hier de uitzending van "Villa Politica" over het actuadebat in het Vlaams Parlement:

Video player inladen...