Video player inladen...

Brussels Gewest bant alle diesel- én benzinewagens tegen 2035

De Brusselse regering heeft beslist om diesel- en benzinewagens te verbieden in het Brussels Gewest tegen 2035. Dat is een van de maatregelen die in de definitieve versie van het klimaatplan staan. Dit zou de Brusselse wegen "koolstofvrij" moeten maken en de CO2-uitstoot met 40 procent doen dalen.

De Brusselse paars-groene regering (PS/one.brussels/MR/Open-VLD/Groen/Ecolo/Défi) kondigde vandaag haar definitieve versie van het klimaatplan aan. Deze versie moest bijdragen tot het nationale Energie- en Klimaatplan-2030. Dit plan beschrijft hoe België zal bijdragen aan de klimaatdoelstellingen van Parijs. Verschillende landen kwamen hier overeen de uitstoot van broeikasgassen sterk te verminderen. De gemiddelde temperatuurstijging mag ook niet hoger dan 2 graden Celsius zijn. 

De Brusselse regering wil zich hier dus als eerste bewijzen in het plan. De meerderheidspartijen kwamen in juli al overeen dat ze zich wilden houden aan de doelstellingen van Parijs. Deze definitieve versie werd daarbij recent aangepast om de aanbevelingen van de Europese commissie er aan toe te voegen. Het Brusselse klimaatplan wil de uitstoot in de stad met 40 procent verminderen en tegen 2050 moet onze hoofdstad klimaatneutraal zijn.

Mobiliteit

Het hoofdstedelijk-gewest wil ook inzetten op mobiliteit. Het mobiliteitsplan 'Good Move', moet het autoverkeer in het Brussels gewest met 21 procent doen dalen. Daarnaast komen er ook enkele verkeersluwe zones die voor 34 procent minder verkeer moeten zorgen

Minister van begroting Sven Gatz (Open-VLD) wil bovendien een nieuwe 'verkeersfiscaliteit' tegen de lente invoeren. Hij hoopt dit  in samenspraak met de gewesten te doen, anders zal het initiatief van Brussel zelf komen: “De belasting kan enkel voor de Brusselaars gelden, maar het gebruik van de wagen in Brussel kan wel belast worden”.

De regering wil ook fors investeren in de fiets en het openbaar vervoer.  Vanaf 2025 komen er zo vijf 'mazen', die werken volgens het systeem van een circulatieplan. Er komen ook meer voetgangerstunnels en een netwerk aan routes waar de fietser koning is. Het aantal trein- en metrohaltes wordt ook verdubbeld. De regering hoopt zo het verbod op dieselwagens tegen 2030 en benzinewagens tegen 2035 in de stad op te vangen.

Klimaatvriendelijk investeren

Op korte termijn wil de regering inzetten op investeringen en gunstige fiscale tarieven ten voordele van het klimaat. Zo gaan bijvoorbeeld de ‘isolatiepremies’ voor zowel burgers als ondernemingen voordeliger worden. Er komen daarvoor 0-procent leningen en nieuwe fiscale maatregelen die de inbreng van derde investeerders vergroot. 

Het plan wil ook inzetten op een ‘circulair economisch model’. Dat is een economisch systeem van gesloten kringlopen waarin grondstoffen zoveel mogelijk hergebruikt worden. De regering wil  daarvoor instrumenten gebruiken om bedrijven en sectoren te helpen in de overgang naar een koolstofvrije productie. Daarnaast wil zij ook een volwaardige tewerkstelling strategie van de stadslandbouw.

Indirecte uitstoot minderen

Het plan houdt ook rekening met de 'indirecte uitstoot'. Deze uitstoot wordt door een bepaalde actie veroorzaakt op een ander moment of een andere plaats dan de actie zelf. Als je bijvoorbeeld met een elektrische wagen rijdt, verbrand je geen koolstof, maar de elektriciteit die uit je accu komt kan opgewekt zijn door steenkoolcentrales. Deze uitstoot zou voor Brussel vijf keer hoger liggen buiten het gewest dan erbinnen. De gebouwen in Brussel zijn bijvoorbeeld voor 60 procent verantwoordelijk voor de koolstofuitstoot. 

De regering wil daarom tegen 2050 sterk inzetten op een 'gebouwenbestand'. Die lijst zal de gebouwen bevatten die een hoog energieverbruik hebben.  Er wordt ook een maximum vermogen voor particulieren nagestreefd. De Brusselse regering wil zo op termijn de steenkool- en gasverwarmingen in woningen verbieden. 

Bekijk hier het verslag van "Het journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen