Video player inladen...

Vrachtvervoerder doet oproep aan chauffeurs: "Die 500 of 1.000 euro is het niet waard om mensen in gevaar te brengen"

Het probleem van de transmigranten die als verstekeling in een vrachtwagen het Verenigd Koninkrijk willen bereiken, wordt alsmaar erger. Dat zegt vrachtvervoerder Eric Mattheeuws in "De wereld vandaag". Hij doet een oproep aan zijn chauffeurs om zich niet te laten omkopen. 

Iedere chauffeur en iedere transportfirma kampt met het probleem, zegt Mattheeuws. "Onze chauffeurs zijn hoofdelijk aansprakelijk als er bij de Britse douane mensen aan boord worden gevonden. Wij zijn dus verplicht om te maken dat er zo weinig mogelijk mensen mee kunnen gaan. Wij zijn het slachtoffer van dat systeem."

"We moeten daar rekening mee houden en onze mensen worden daarbij begeleid en opgeleid. Wij raden onze chauffeurs aan om tot 150 kilometer voor Calais of Zeebrugge liefst niet stil te staan op een parking. Wij hebben ook veel sociale controle, collega's die met elkaar praten en zeggen of er iets aan de hand is."

Dat er 39 mensen aan boord waren, is bijna niet te geloven, zegt Mattheeuws. "Dat zou betekenen dat je 40 mensen op 40 vierkante meter hebt. Dat gebeurt niet op 1 minuut en het zou ook betekenen dat je vrachtwagen 3.000 kilo meer weegt dan normaal. Het grootste aantal dat wij hebben meegemaakt is 12 of 15 man."

"Normaal gezien komen er geen mensen door de controle in Zeebrugge. De vrachtwagens worden verzegeld, en toch nog gebeurt het. Dat doet mij denken dat die maffia ermee te maken heeft. Het is ongelooflijk hoe vindingrijk sommige mensen kunnen zijn om dergelijke fraude te organiseren."

"Het is bovendien aan het verergeren. Waar die mensen vroeger mensen waren die op zoek waren naar een beter leven, zijn het nu mensen die dikwijls agressief zijn omdat ze niet meer op de gewone manier door kunnen gaan en gefrustreerd zijn.

Het is ook mogelijk dat de chauffeurs door mensenhandelaars worden betaald om mensen mee aan boord te nemen. "Dat is een probleem",  zegt Mattheeuws, "waar wij zeer zwaar aan tillen. Vandaar de sociale controle, wij vragen onze mensen om naar elkaar te kijken en te helpen. Het is het niet waard, die 500 of 1.000 euro, het is het niet waard om mensen in gevaar te brengen, om miserie met ladingen mee te maken of uzelf in gevaar te brengen. Het is het echt allemaal niet waard." 

"Wij zien jammerlijk genoeg dat de performantie van de gemiddelde chauffeur aan het verminderen is, dat ook de attitude aan het verminderen is, maar ik blijf erbij: wij hebben 70 of 80 procent goede mensen, maar we hebben natuurlijk ook die 1 of 5 procent die zonder problemen geld aannemen en meedoen aan dergelijke malafide praktijken. 

Kan er geknoeid worden met zegels van containers? Bekijk hier de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...