Video player inladen...

De route van een koeltrailer met 39 lichamen: hoe kon die ongezien door de haven van Zeebrugge geraken?

Op koeltrailers zoals de oplegger waarin 39 verstekelingen werden gevonden, gebeuren standaard minder controles dan op ander vrachtvervoer. Ook worden vaak plastic zegels gebruikt, die makkelijk zijn te manipuleren. Dat blijkt uit een rondvraag van VRT NWS. Gisteren werden 39 slachtoffers van Chinese afkomst gevonden in een koeltrailer in Engeland, die net de oversteek had gemaakt van de haven van Zeebrugge. Als het effectief om mensensmokkel gaat, werd mogelijk met opzet voor een koelruimte gekozen om bepaalde controles te vermijden.

De gruwelijke vondst van 39 lichamen gisteren in een koeltrailer in Grays in Engeland, roept heel wat vragen op. Er kwam vanmiddag meer duidelijkheid van de Britse politie over de identiteit van de slachtoffers: het gaat om Chinezen, waarvan 38 volwassenen en een jongere vrouw, mogelijk een tiener. In totaal zijn er acht vrouwen en 31 mannen bij de slachtoffers. 

Vanmorgen werd ook definitief bevestigd dat de trailer de oversteek van Zeebrugge naar Engeland maakte. "De gesloten koeltrailer komt hier met een trekker aan, de lading gaat door de controle en wordt dan op het schip geplaatst. Aan de andere kant komt iemand met een andere trekker", legde havenbaas Joachim Coens gisteren uit. De vraag ontstaat daardoor waar de verstekelingen de koeltrailer betraden, en hoe de trailer ongemerkt de haven kon doorkomen.

Reeks van voordelen

De trailer in kwestie kwam eergisteren (22 oktober) om 14u49 aan in de haven van Zeebrugge. Daar werd hij gecontroleerd, aan de terminal van C.Ro Ports waar de trailer moest zijn. Een koeltrailer heeft daar een aanzienlijk voordeel, want die wordt minder streng gecontroleerd dan andere opleggers. 

Bij zogenoemde “huiftrailers” die afgedekt zijn met een canvas komt smokkel vaker voor, omdat zo'n canvas kan worden kapotgesneden, waarna migranten in de ruimte kunnen klimmen. Er wordt daarom standaard een CO2-test uitgevoerd en een controle met honden. Met zo'n CO2-test kan worden vastgesteld of er zich mensen in de trailer bevinden.

Bij koelruimtes wordt ervan uitgegaan dat ze afgesloten blijven tijdens het transport. Als het hier effectief om mensensmokkel gaat, werd mogelijk bewust voor een koelruimte gekozen, om die controle te vermijden. 

Meestal geen douane betrokken

De douane en de politie komen in de meeste gevallen niet tussen. Alle controles worden uitgevoerd door de beveiligingsdiensten van de operator van de terminal, in dit geval C.Ro Ports. 

Douanediensten gaan enkel over tot controles als er zich ergens een probleem stelt. Maar van 1 op de 400 containers die zich binnen de douaneunie verplaatsen (zoals hier, van België naar de UK), worden de documenten door de douane gecontroleerd. In nog minder gevallen gaat de douane de vrachten fysiek doorzoeken. C.Ro Ports wil niet bevestigen of alles normaal is verlopen met de trailer in kwestie . 

Zegel

Het schip waarmee de trailer werd vervoerd was naar alle waarschijnlijkheid de Clementine van rederij Cobelfret (zie foto). Die is om 16u46 vertrokken uit de haven van Zeebrugge. Dat betekent dat de trailer zich twee uur op het haventerrein bevond.

De onderste zegel wordt veelal gebruikt bij koeltrailers.

De haven maakt zich sterk dat de slachtoffers niet in de haven in de koeltrailer zijn gestapt. Daar zou de controle te streng zijn, en is er ook permanente camerabewaking. 

Om 1u ‘s nachts is de trailer aangekomen in de Britse haven van Purfleet. Daar werd hij opgepikt door een Noord-Ierse chauffeur, die kort na 02.05 uur uit de haven vertrok. De politie werd door de ambulancediensten even voor 02.40 uur opgebeld met de melding dat er 39 lijken in een vrachtwagen waren gevonden.

De Clementine, een schip van de rederij Cobelfret.

Onze reporter Tijs Mauroo geeft meer uitleg in "Het Journaal":

Video player inladen...

Bekijk hier onze reporter Jens Franssen vanuit Engeland:

Video player inladen...

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...