Video player inladen...

Pompoenverkoop neemt fors toe en dat komt niet (alleen) door Halloween

Op de grote groenteveilingen worden de laatste jaren steeds meer pompoenen geveild. Dat blijkt uit een rondvraag van VRT NWS. Op sommige plaatsen wordt er bijna de helft meer geveild dan enkele jaren geleden. Ook de supermarktketens merken een stijging tot 35 procent. Mogelijk zit Halloween daar voor iets tussen, al is dat niet de enige verklaring.

De dagen worden korter en de bomen kleuren eerder bruinig oranje dan groen. De herfst hangt in de lucht, dus ook de typische herfst- en wintergroenten zijn terug van de partij. Bij de groenteveilingen valt vooral de stijgende verkoop van pompoenen op. Het is dé seizoengroente bij uitstek: ideaal voor een soepje of om buiten te zetten als Halloweendecoratie.

BelOrta is de grootste groenteveiling van het land en beheert onder meer de veiling van Sint-Katelijne-Waver. De tweede grootste speler is de Reo Veiling in Roeselare, al worden bij BelOrta wel het meeste pompoenen verhandeld. Bij beide groenteveilingen merken ze dat de interesse in de oranje groente de laatste jaren fors is toegenomen.

Dit zijn cijfers van de Reo Veiling van de afgelopen jaren:

De laatste jaren is de verkoop stelselmatig gestegen. Uit de voorlopige cijfers van dit jaar blijkt dat die trend zich ook dit jaar doorzet. "Het is een goed pompoenjaar", geeft Jo Lambrecht van BelOrta aan. "Het was een warme zomer, dus de pompoen is zoeter dan anders en dat valt in de smaak."

Dit zijn cijfers van BelOrta. Er is in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar een stijging van 15 procent:

De uit de Verenigde Staten overgewaaide Halloweengekte lijkt zijn invloed te hebben op de verkoop van pompoenen in ons land. "Er is een intense stijging van de verkoop van pompoenen met een piek rond Halloween", legt Lambrecht uit. "Al is de groente over het algemeen wel populair van pakweg augustus tot januari."

Meer pompoenen in de supermarkt

De supermarkten merken een gelijkaardige stijging als op de veiling. Bij Delhaize bijvoorbeeld is er de afgelopen drie jaar elk jaar 35 procent meer pompoen verkocht dan het jaar daarvoor. Ook bij Colruyt Group gaan dit jaar meer pompoenen over de toonbank. "Het heeft volgens ons weinig te maken met Halloween, want de stijging is vooral zichtbaar bij eetpompoenen en niet bij de decoratieve pompoenen", zegt Roel Dekelver van Delhaize aan VRT NWS.

De stijging heeft volgens ons weinig te maken met Halloween

Roel Dekelver, Delhaize

Dekelver vermoedt dat het eerder te maken heeft met de trend om gezonder te eten. "Het is een puur ingrediënt van bij ons", zegt hij. "Niet onbelangrijk nu steeds meer mensen bezig zijn met evenwichtige voeding." Het is bovendien een groente die je gemakkelijk aan kinderen kunt geven die niet graag groenten eten, omdat die snel in een soep of puree kan verwerkt worden.

Bij Colruyt Group wijzen ze vooral naar het weer. "Pompoen is een echte herfst- en wintergroente. Het is nu kouder dan het tijdens dezelfde periode vorig jaar was", klinkt het. "Bovendien zijn de pompoenen dit jaar groter, dat heeft vooral te maken met de grote droogte van 2018. Mensen krijgen dus meer pompoen voor hun geld."

Mensen krijgen dit jaar meer pompoen voor hun geld

De groeiende populariteit heeft volgens Lambrecht van veiling BelOrta dan weer te maken met de extra aandacht die er is voor de groente. "Vroeger kon je er precies alleen soep van maken. Nu verschijnen er op televisie en in tijdschriften allerlei andere recepten van lasagne tot stoofpotjes", zegt hij. Dat onderschrijven ze ook bij Colruyt Group. "Door z'n zachte smaak is het een allemansvriend en wordt die in steeds meer vormen klaargemaakt."

Lees verder onder de reportage uit "Het journaal":

Video player inladen...

Minder import

Uit cijfers van het Verbond van Belgische Tuinbouwveilingen (VBT) blijkt dat we in vergelijking met enkele jaren geleden veel minder pompoen invoeren. Mogelijk voeren we minder in, omdat veel Belgische boeren op de pompoenkweek zijn gesprongen. Bij Delhaize en Colruyt Group bijvoorbeeld zijn momenteel alle pompoenen van Belgische kweek. De meeste ingevoerde pompoenen komen overigens uit Nederland en Spanje.

De populairste pompoenen:

Dat er steeds meer variatie is, speelt ook een rol bij de stijgende populariteit. Toch blijft de populairste pompoen de klassieke hokkaidopompoen, ook wel de kastanjepompoen genoemd. "Die alleen al is goed voor ruim de helft van de verkoop", stipt Lambrecht aan. Op de tweede plaats staat de butternutpompoen. "De oranje-rode Rouge vif d'etampes sluit de top-3 af."