Video player inladen...

Sterrenparade bij start Apple TV+: 5 vragen beantwoord over de nakende "streamingoorlog"

Nu vrijdag 1 november lanceert Apple in honderd landen, ook bij ons, een gloednieuwe streaming-dienst. Op Apple TV+ kan je series en films kijken, geproduceerd door de tech-gigant. Grote namen pakken uit met nieuwe "content": Reese Witherspoon, Jennifer Aniston, Oprah Winfrey, binnenkort ook Steven Spielberg. Is het, voorlopig nog beperkte, aanbod de moeite? En hoe groot wordt de concurrentie voor Netflix en traditionele zenders? Vijf vragen over Apple TV+ beantwoord.

expert
Ward Verrijcken en Steven Rombaut
Ward Verrijcken en Steven Rombaut zijn beide journalisten voor VRT NWS. Verrijcken is filmkenner, Rombaut werkt op de economieredactie.

1. Hoe kan ik naar Apple TV+ kijken?

Als je het laatste besturingssysteem van Apple hebt geïnstalleerd, zie je op je iPhone, iPad of andere Apple-toestellen nu al de nieuwe app van Apple TV staan. Vanaf 1 november kan je via die app een abonnement nemen op Apple TV+. Dat kost 4,99 euro per maand, na een gratis proefperiode van 7 dagen. Maximaal 6 personen in je gezin kunnen via hetzelfde abonnement kijken. Bovendien: als je sinds september een nieuw Apple-toestel hebt besteld of gekocht, krijg je een jaar lang gratis Apple TV+.

Het is duidelijk: Apple bedient in de eerste plaats de klanten van hun eigen "hardware". Een aantal nieuwe Smart TV's, van Samsung en Sony bijvoorbeeld,  bieden de app ook aan. En je kan, net zoals bij Netflix, kijken via je internetbrowser (Safari, Chrome, Firefox).  

2. Wat kan ik zien op Apple TV+ ?

De nieuwe streamingdienst begint met een bescheiden, maar wel prestigieus aanbod. Op 1 november zijn 9 nieuwe titels beschikbaar, van nieuwe reeksen, films en een talkshow. Dat aanbod wordt dan maand op maand uitgebreid.

Het vlaggenschip van Apple TV+ is "The morning show" met Jennifer Aniston en Reese Witherspoon. Budget: 300 miljoen dollar. Het is een van de duurste TV-reeksen aller tijden

Hét vlaggenschip is "The morning show", een tiendelige reeks over de machtsstrijd die losbarst achter de schermen van een populair ontbijtprogramma, nadat de presentator wordt ontslagen wegens #MeToo-aantijgingen. Jennifer Aniston en Reese Witherspoon spelen de hoofdrollen en kregen ieder 2 miljoen dollar per aflevering. Apple zet hier zwaar op in: er zijn al twee volledige seizoenen besteld, en naar verluidt liep het totale budget voor die 20 afleveringen op tot 300 miljoen dollar. Daarmee is het een van de duurste TV-reeksen aller tijden. Apple TV+ biedt op 1 november de drie eerste afleveringen aan, daarna komt er wekelijks een bij.
(lees verder onder de trailer van "The morning show")

Video player inladen...

Ook te zien vanaf 1 november: "See", een post-apocalyptische avonturenreeks met Jason Momoa (bekend van "Game of thrones"); "For all mankind", een serie over ruimtereizen; tienerreeksen "Dickinson" en "Ghost writer"; en animatiereeksen "Snoopy in de ruimte" en "Helpsters" voor de allerkleinsten.

Het wordt ook reikhalzend uitkijken naar de grote comeback van Oprah Winfrey. Zij pakt op 1 november uit met een boekenclub, waarin ze eens per maand een door haar uitgekozen auteur interviewt en haar kijkers aanspoort om aan het lezen te slaan. Winfrey is voor Apple TV+ ook bezig aan een documentairereeks over mentale gezondheid, samen met niemand minder dan Prins Harry.

Het aanbod is dus voorlopig nog beperkt, zeker in vergelijking met de gigantische collectie titels die Netflix nu al streamt. Apple wil echter het verschil maken met klinkende namen: Aniston, Witherspoon, Winfrey, een Britse prins, en vanaf 28 november ook M. Night Shyamalan, maker van kaskrakers "The 6th sense" en "Unbreakable", die voor Apple de horrorreeks "Servant" heeft gemaakt. En dan is er de allergrootste, Steven Spielberg, die de cultreeks "Amazing stories" nieuw leven inblaast: van dat feuilleton is nog geen release-datum bekend.

3. Waarom stapt Apple in de streaming-markt?

Apple is een technologisch bedrijf dat zich vanaf nu ook profileert als televisie- en filmproducent, en daarmee rechtstreeks de concurrentie aangaat met Netflix. Daar is een goede reden voor, zegt Joris Vanthienen, Adviseur Strategie op de VRT, en grote kenner van de streaming-markt.

"Apple beseft dat de verkoop van "hardware", iPhones bijvoorbeeld, stilaan stagneert," aldus Vanthienen. "Dus ook bij Apple zoeken ze naar nieuwe inkomstenbronnen. Wat blijkt nu? Dat diensten, met abonnementen die je maandelijks betaalt, een groeiend segment is. Eén van de manieren om een gebruiker loyaal te houden aan een platform, blijkt "content" te zijn: goeie reeksen en films aanbieden. Net daarom wil het bedrijf met Apple TV+ naar de markt komen."

De relatief lage prijs voor Apple TV+, in combinatie met het aantrekkelijke aanbod, zou volgens analisten in het eerste jaar 10 miljoen betalende abonnees moeten opleveren voor de streaming-dienst. Ter vergelijking: Netflix heeft nu 158 miljoen betalende abonnees wereldwijd. Een flinke voorsprong dus, maar de explosieve groei van de laatste jaren is aan het afzwakken. Wellicht net omdat er zoveel concurrentie aankomt. 

De verkoop van toestellen als iPhones stagneert. Een goede manier voor Apple om gebruikers loyaal te houden, is goede content aanbieden

Joris Vanthienen

4. Komt er een echte streamingoorlog aan?

Na Apple TV+ krijgt Netflix er binnenkort nog een geduchte concurrent bij: Disney+, de streamingdienst van de entertainmentgigant die in Noord-Amerika en in testland Nederland(!) op 12 november gelanceerd wordt. In België moeten we nog wachten tot voorjaar 2020.

Op Disney+ zullen alle films en reeksen uit het grote Disney- en Fox-archief worden aangeboden én nieuwe content, zoals de "Star Wars"-reeks "The Mandalorian", en vanaf 2020 ook Marvel-feuilletons. "Ik denk dat de streamingoorlog nu pas echt begonnen is," zegt Joris Vanthienen, "want je kan pas van een oorlog spreken als je met meerdere partijen tegenover mekaar zit. Nu had je vaak het gevoel dat het eigenlijk alleen Netflix was tegen de traditionele media. Maar nu zie je dat heel wat andere partijen, met diepere zakken dan Netflix, die sprong wagen. En dat kan zeer interessant worden." Lees: in 2020 barst de oorlog in streaming-land pas écht goed los.
(leest verder onder de trailer van "The Mandalorian" van Disney+)

Video player inladen...

De grote vraag bij zoveel aanbod: gaat de gemiddelde Vlaming bereid zijn om voor twee, of zelfs drie, streaming-platformen te betalen? En gaan steeds meer consumenten binnenkort hun traditionele kabelabonnement opgeven ten voordele van streaming, het zogenoemde "cord cutting" dat in de VS in opmars is? "Dat is toch wel een uitdaging, nu er al die nieuwe spelers zijn," aldus nog Vanthienen. "Voor een traditionele zender als de VRT wordt de concurrentie alleen maar groter. Dat is zeer, zéér moeilijk. We zijn allemaal mensen met slechts 24 uur in een dag, waarvan je een deel slaapt en ook nog een beetje werkt. Er zijn heel veel spelers die voor diezelfde tijd en aandacht vechten. De grote vraag voor de VRT is dan vooral: hoe blijven we de jongeren bereiken, die steeds massaler naar streaming kijken?"

Lokaal kan daar wel een antwoord op geboden worden: "Hoe gaan we boeiende Vlaamse content bij de kijker blijven brengen? Want al die streamers hebben heel kwaliteitsvolle, maar vooral internationale content, die weinig voeling heeft met wat wij als Vlamingen vandaag meemaken."

5. Hoe ziet het economische plaatje eruit?

Streamingdiensten hebben schaal nodig want de uitgaven voor content zijn torenhoog. Netflix bijvoorbeeld geeft dit jaar naar verwachting 15 miljard dollar uit aan films en series. Streamingdiensten kunnen alleen maar winst maken door die zware kosten te spreiden over zoveel mogelijk abonnees. 

Als alleenheerser had Netflix het de voorbije jaren nog redelijk makkelijk. Het bedrijf slaagt er zelfs in om een nettowinst te boeken. Maar dat kan alleen maar omdat Netflix voortdurend schulden maakt om content te produceren. Vorige maand heeft het nog eens voor 2 miljard dollar schulden uitgegeven. De totale schuld bedraagt nu ruim 13 miljard dollar. Beleggers vinden het niet erg dat Netflix op dit moment erg veel geld ‘verbrandt’ en de schulden laat oplopen zolang het bedrijf een sterke abonneegroei kan blijven voorleggen. Dat moet op termijn het perspectief geven dat Netflix echt winstgevend kan zijn en het zijn schulden kan afbouwen.

De komst van Apple TV+ en Disney+ zullen het Netflix nog moeilijker maken om het aantal abonnees fors te laten groeien. Door die ongerustheid is het aandeel Netflix op de beurs sinds juli met een kwart gedaald

Maar net daar knelt het schoentje. Niet alleen omdat de groei van het aantal abonnees vertraagt. Maar ook omdat de prijsverhogingen geen zaligmakende oplossing zijn. In het tweede kwartaal van dit jaar weet Netflix zijn zwakke klantengroei onder meer aan die prijsverhogingen.

En ook de komst van Apple TV+ en Disney+ zullen het Netflix nog moeilijker maken om het aantal abonnees fors te laten groeien of de prijzen te verhogen. Door die ongerustheid is het aandeel Netflix op de beurs sinds juli met een kwart gedaald.

Dat inkomsten van abonnees niet volstaan om de investeringen in content te dragen, geldt op dit moment ook voor Apple en Disney. Maar vooral Apple is veel beter gewapend om de streamingoorlog lang uit te houden. Apple heeft maar liefst 210 miljard dollar op zijn rekening staan. Dat is 14 keer het productiebudget van Netflix dit jaar.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...