Video player inladen...

In Kortrijk geweest afgelopen zomer? Dan gebruikt de stad uw gsm-gegevens voor datamarketing

Kortrijk meet sinds enkele maanden wie er naar stad komt en wat die bezoekers doen. Het stadsbestuur doet dat op basis van cijfers van Proximus, dat zich baseert op de gsm's die zich op een bepaald moment in de binnenstad bevinden. De eerste cijfers, van afgelopen zomer, zijn nu bekend.

Kortrijk weet voortaan precies hoeveel bezoekers er langskomen in het centrum van de stad. In juni, juli en augustus waren dat welgeteld 1.799.336 "bezoekers", of gemiddeld 19.558 mensen per dag. Dat blijkt uit de eerste metingen van telecomprovider Proximus. 

“Bezoekers betekent: niemand die hier studeert, werkt of woont, maar enkel de mensen die hier komen om te shoppen of om iets te beleven”, legt schepen van Economie Arne Vandendriessche (Team Burgemeester) uit.

"Meten is weten"

Waarom laat Kortrijk dit nu meten? "Meten is weten", zegt schepen Vandendriessche.  "Wij geven heel wat geld uit aan stadsmarketing, om mensen naar onze stad te lokken. Wij willen het aantal toeristen dat naar Kortrijk komt, verdubbelen op vijf jaar tijd, maar dan moet je natuurlijk weten of je centen mensen lokken en vanwaar ze komen."

Zodoende koopt het Kortrijkse stadsbestuur datarapporten aan bij Proximus. De grote gsm-operator houdt voortdurend bij hoeveel Proximus-klanten zich op welk moment in een bepaald gebied van de Kortrijkse binnenstad bevinden. Die cijfers worden dan geëxtrapoleerd zodat de stad een globaal beeld krijgt. Proximus legt hier uit hoe dit in zijn werk gaat.

Privacy?

Het heeft een poos geduurd vooraleer de eerste meting kon worden uitgevoerd, want de Privacycommissie heeft met argusogen naar het project gekeken. Maar toen bleek dat privacyvoorwaarden gegarandeerd waren - het gaat om anonieme, niet individuele gegevens - werd de eerste meting uitgevoerd.

Volgens schepen Vandendriessche kan je ook weigeren dat je data verzameld worden, via een zogenoemde "opt-out", een mogelijkheid om je uit te schrijven. 

Volgens Vandendriessche kan je dit opzoeken via de website van de Gegevensbeschermingsautoriteit, maar daar is niets over een opt-out te vinden. De schepen benadrukt evenwel dat de stad geen individuele data krijgt, maar algemene gegevens van groepen. "Dus we kunnen nooit weten wie waar is geweest", zegt de schepen nadrukkelijk.

De telecomwetgeving laat ons toe om geanonimiseerde data te gaan verwerken en te gebruiken. Op dat moment zijn het niet langer persoonsgegevens.

Proximuswoordvoerder Fabrice Gansbeke

Ook op de website van Proximus kan je je niet uitschrijven, zegt woordvoerder Fabrice Gansbeke omdat dat niet nodig is. "De telecomwetgeving laat ons ook toe om geanonimiseerde data te gaan verwerken en op die manier te gebruiken", legt de woordvoerder uit. "Op dat moment zijn het niet langer persoonsgegevens." Toch zegt  Gansbeke dat het bedrijf aan het bekijken is hoe zo'n opt-outregeling er kan komen.

Kostprijs: 40.000 euro

Volgens schepen Vandendriessche levert de meting in Kortrijk heel waardevolle data op, die gebruikt zullen worden om de economie en het toerisme in zijn stad op te krikken. Het is een nulmeting, een eerste meting dus. Vanaf nu zullen er elk kwartaal dergelijke cijfers beschikbaar zijn. 

Jaarlijks betaalt de stad Kortrijk 40.000 euro aan Proximus voor de info, maar het geld is volgens de schepen goed besteed. “Want naast het aantal kunnen we ook de nationaliteit, de herkomst per provincie en zelfs de gemeente achterhalen."

Maar het gaat nog verder: "Als we deze cijfers combineren met data van het Visa- en/of Bancontactgebruik, weten we waar het geld wordt besteed en waarom mensen naar onze stad komen. Of welk evenement de bezoekers naar hier heeft gelokt”, zegt schepen Vandendriessche. 

Braderieën en festivals

Na de eerste meting vallen er al enkele zaken op: de braderieën lokken nog altijd veel volk naar Kortrijk; de topdag was Pinksterzondag met bijna 49.000 bezoekers. Normaal gezien komen er wel weinig mensen naar Kortrijk op een gewone zondag. 

Als we kijken naar de herkomst van de bezoekers, zien we dat 76 procent van het totaal aantal Belgische bezoekers uit West-Vlaanderen komt, 4,82 procent uit Henegouwen en Antwerpenaren maken slechts 1,53 procent van het aantal bezoekers uit. 

Daarnaast blijkt bijna de helft van de buitenlandse bezoekers uit Frankrijk te komen. Nederland komt op een tweede plaats met 14 procent of 10.686 bezoekers. Onze noorderburen kwamen vooral naar Kortrijk voor de festivals Alcatraz- en Kamping Kitsch. 

“Met deze info kan je aan de slag als schepen van Economie en met je citymarketing”, vindt schepen Vandendriessche. “Keuzes worden nu nog veel meer gebaseerd op concrete cijfers en minder op buikgevoel”.

Beluister een gesprek met schepen Arne Vandendriessche in het Radio 1-programma "De ochtend":

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...
Video player inladen...