Video player inladen...

Twitter doet politieke advertenties wereldwijd in de ban: "Ze vormen een risico voor onze democratie"

De populaire microblogsite Twitter stopt vanaf 22 november met het toestaan van politieke advertenties via zijn platform. Dat heeft topman Jack Dorsey in een reeks tweets bekendgemaakt. Volgens hem vormen politieke advertenties via internet een "geheel nieuwe uitdaging" voor de maatschappij. Daarmee doelt hij onder andere op de beïnvloeding van verkiezingen. 

"Gisteren kondigde CEO Jack Dorsey in een reeks twitterberichten aan, dat het bedrijf wereldwijd zal stoppen met politieke advertenties vanaf 22 november", zegt VRT-journalist Bram Vandeputte in "De ochtend". Dorsey legde in de tweets ook uit waarom hij de advertenties gaat verbieden. "Online advertenties zijn zeer doeltreffend, maar de politieke advertenties vormen een risico voor onze democratie. Die kunnen miljoenen mensen beïnvloeden," klinkt het in de tweets.

Die beïnvloeding gebeurt onder meer met behulp van automatische "legers" van nepaccounts, zogeheten bots, die al dan niet verzonnen berichten verspreiden met een kwaadaardig doel. Ook steeds geavanceerdere kunstmatige intelligentie zou beïnvloeding gemakkelijker maken. 

Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

Voor alle duidelijkheid: politici kunnen nog steeds met hun boodschap terecht op Twitter. "Politici kunnen nog altijd twitteren, en ze kunnen alles schrijven wat ze willen. Maar enkel het betalen om een bepaalde boodschap bij specifieke groepen mensen te brengen, wordt aan banden gelegd", aldus Vandeputte. "Volgens Twitter wordt de vrijheid van meningsuiting dus niet ingeperkt op deze manier."

"Vanuit de Amerikaanse politiek zijn er alvast verschillende reacties op de beslissing. De Democraten reageren enthousiast. Zij hadden namelijk eerder aan Twitter gevraagd om maatregelen te nemen. Bij de Republikeinen is er een heel andere reactie: Brad Parscale, de campagnemanager van de Amerikaanse president Donald Trump, noemt het een domme beslissing."

Politici kunnen nog altijd beweren wat ze willen. Maar enkel het betalen om een bepaalde boodschap bij specifieke groepen mensen te brengen, wordt aan banden gelegd

Bram Vandeputte

Facebook

Ook het tijdstip waarop de tweets van Dorsey werden verstuurd heeft een betekenis: "Die aankondiging kwam er een uurtje voor Facebook met kwartaalresultaten zou komen. Je voelt dus zeker een strijd tussen beide technologiebedrijven. Facebook-CEO Mark Zuckerberg moest dan wel op de beslissing van Twitter reageren en het beleid van Facebook opnieuw verdedigen." Want beide bedrijven staan nu lijnrecht tegenover elkaar in hun advertentiebeleid. Zuckerberg verdedigde onlangs politieke berichten op zijn sociaalnetwerksite in naam van de vrijheid van meningsuiting.

Investeerders van Twitter reageerden niet blij op de aankondiging. Het aandeel ging in de handel omlaag.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...