Video player inladen...

Uitvaartsector klaagt: "Nog steeds belanden rouwbrieven te laat in de bus"

Bpost heeft vandaag aan tafel gezeten met de sector van de begrafenisondernemers, omdat die klaagt dat rouwbrieven vaak te laat aankomen. Zowel de begrafenisondernemers als de post zullen nu hun eigen procedures opnieuw bekijken om alles vlotter te laten verlopen. Met de speciale rouwzegel moeten rouwbrieven in principe de dag na verzending bij mensen thuis in de bus zitten.

Begrafenisondernemers klagen er al langer over dat rouwbrieven laat in de bus vallen, soms zelfs nà een uitvaart. En dat is bijzonder vervelend en soms pijnlijk voor familie en vrienden van de overledene.

"Niet in de rode bus posten"

Bpost is zich bewust van het probleem. Daarom zaten ze vandaag samen met uitvaartsector. "Brieven moeten op tijd aankomen" vertelt Thomas Heiremans, woordvoerder van de Uitvaartunie. "Het is een belangrijk deel van het rouwproces."

Zowel de begrafenisondernemers als de post zullen nu hun eigen procedures opnieuw bekijken, om alles vlotter te laten verlopen. "Er zijn twee concrete zaken" vertelt Barbara Van Speybroeck, woordvoerster bij Bpost. "Zo vragen we de uitvaartondernemers de brieven te frankeren met een rouwpostzegel. Dat is een speciale priorzegel. Daardoor moeten de brieven in principe de dag nadien in de bus zitten. Maar anderzijds vragen we ook om de brieven niet in de rode bus te stoppen maar rechtstreeks in het postkanoor af te leveren."

De uitvaartsector reageert ondertussen tevreden. "Bpost neemt dit probleem serieus. Zo gaan ze ook een tool ontwikkelen waarmee we als sector kunnen controleren of de adressen op de rouwbrieven correct zijn."

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...