Video player inladen...

Wereldwijd opnieuw 50 Boeings buiten dienst wegens scheurtjes, nog meer problemen voor Boeing

De Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing heeft opnieuw technische problemen. Wereldwijd worden 50 toestellen van het type 737 NG (Next Generation) aan de grond gehouden wegens scheurtjes. Eerder al had Boeing alle toestellen van het type 737 MAX aan de grond gehouden na twee ongelukken. 

Het was de Australische maatschappij Qantas die het eerst scheurtjes heeft vastgesteld bij een van haar 737 NG's. Dat toestel is aan de grond gehouden en Qantas laat nu ook alle overige 32 vliegtuigen van dat type onderzoeken. Intussen zijn ook scheurtjes vastgesteld bij negen vliegtuigen in Zuid-Korea, waaronder vijf van Korean Airlines en bij twee toestellen van de Amerikaanse maatschappij Southwest Airlines en elf van de Braziliaanse maatschappij Gol

Ook die vliegtuigen worden aan de grond gehouden in afwachting van herstellingen of verder onderzoek. Volgens het Franse persagentschap AFP zouden er wereldwijd 50 toestellen van het type 737 NG aan de grond gehouden worden. In minder dan vijf procent van de onderzochte toestellen zouden er scheurtjes zijn. Dat zou vooral voorkomen in de "pickle forks", de plaats waar vleugels aan de romp bevestigd worden. 

Vorige maand liet de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA alle vliegtuigen van dat type die meer dan 30.000 uur gevlogen hebben, onderzoeken. Dat er kleine scheurtjes zijn, wil nog niet zeggen dat er gevaar dreigt, maar wel moet de zaak worden opgevolgd. Wereldwijd vliegen er 6.800 vliegtuigen van het type 737 NG rond.

Tweede probleemtoestel voor Boeing na 737 MAX?

Voor Boeing komt het nieuwe probleem erg ongelegen, zeker wat betreft imagoschade. Eerder dit jaar had Boeing al de hele vloot van het nieuwe model 737 MAX aan de grond moeten houden na twee ongelukken met honderden doden tot gevolg. (Lees verder onder de foto).

CEO Muilenburg in het Congres met achter zich familieleden van de slachtoffers van twee ongelukken. Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved

Dat ging om een crash met een 737 MAX van de Indonesische maatschappij Lion Air vorig jaar en een zelfde type van Ethiopian Airlines eerder dit jaar. Telkens bleek dat er problemen waren met de besturing van het toestel, een heel ander probleem dan nu dus. Voorlopig blijven alle B-737 MAX's aan de grond.

Enkele dagen geleden gaf de CEO van Boeing, Dennis Muilenburg, een erg vage getuigenis voor een parlementscommissie van het Congres. Muilenburg gaf toe dat er "fouten waren gemaakt door Boeing". Dat hij enkele dagen eerder gezegd had dat de MAX tegen het einde van het jaar opnieuw zou mogen vliegen, is echter slecht gevallen bij de Congresleden. Die eisen dat de MAX aan de grond blijft tot er duidelijkheid is over de crashes. De Congresleden verweten Muilenburg dat Boeing de problemen met het automatisch besturingssysteem van de 737 MAX onder tafel heeft geveegd en dat het toestel te snel een licentie om te vliegen heeft gekregen. Op die manier zou "een vliegende doodskist" versneld op de markt zijn gebracht, aldus een parlementslid.

Op de zitting waren ook familieleden van de slachtoffers van de ongelukken in Indonesië en Ethiopië aanwezig. De meesten onder hen vonden dat Muilenburg ontslag moest nemen als CEO omdat het "verlies van mensenlevens vermeden had kunnen worden". 

Sinds begin dit jaar worden alle vliegtuigen van het type Boeing 737 MAX aan de grond gehouden. Copyright 2019 The Associated Press. All rights reserved.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...