Video player inladen...

Hoe supermarktketen Jumbo concurrent Albert Heijn het vuur aan de schenen legt (en dat ook in België wil doen)

Jumbo opent vandaag zijn eerste supermarkt in België. Pas tien jaar geleden begon het bedrijf aan zijn felle opmars. Nu is het in Nederland de belangrijkste concurrent voor marktleider Albert Heijn. Hoe is Jumbo op korte tijd zo groot kunnen worden? Een overzicht in 5 opvallende cijfers.

662 winkels

Jumbo heeft op dit moment maar liefst 662 winkels, verspreid over heel Nederland. Daar komen er dit jaar drie bij in Vlaanderen. De eerste opent vandaag in Pelt, in Limburg. Over twee weken opent Jumbo nog een supermarkt in Rijkevorsel en over een maand komt er een vestiging in Lanaken.

Volgend jaar wil Jumbo elders in Vlaanderen 12 à 15 supermarkten openen en op termijn mikt de supermarktketen op een 100-tal vestigingen in Vlaanderen. De supermarktketen stelt zo’n 80.000 mensen te werk.

98 jaar

Jumbo is 98 jaar geleden begonnen als een familiebedrijf en dat is het nog altijd. In 1921 begon Johan van Eerdt - toen nog met een t - in het Nederlandse Veghel een groothandel in koloniale waren.

Zijn neefje Karel laat het bedrijf gestaag groeien in de tweede helft van de 20e eeuw. Maar het is Karels zoon Frits die het bedrijf de afgelopen 25 jaar uitgebouwd heeft tot de op één na grootste supermarktketen van Nederland.

Eerst begon hij bescheiden met de opening van een klein aantal Jumbo-supermarkten. “Dat ging allemaal goed”, blikt Van Eerd terug in een interview met het Nederlandse tijdschrift Quote.

Toen kwam het besef dat, als we wilden doorbreken, we eens een overname moesten doen.

CEO Frits van Eerd

“Toen kwam het besef dat, als we wilden doorbreken, we eens een overname moesten doen.” Zodoende trok Van Eerd op overnamepad: in 2006 nam hij voor 25 miljoen euro twaalf winkels over van de zieltogende Konmark-keten. 

In 2007 nam Jumbo 15 winkels over van de keten Super de Boer, om in 2009 alle 300 (!) winkels van Super de Boer over te nemen. Een investering van ruim een half miljard euro, en dit in volle kredietcrisis.

De schulden liepen op naar 1,3 miljard euro toen Jumbo in 2012 ook de 424 winkels van supermarktketen C1000 overnam. Maar die schulden zijn intussen afgelost. En nog was de overnamehonger niet gestild: in 2016 kocht Jumbo de 100 restaurants van de keten La Place en vorig jaar werden de 44 Emté-supermarkten overgekocht van de familie Slippens, een aloude concurrent uit thuisbasis Veghel.

21,6 procent marktaandeel

Na de overname van Emté heeft Jumbo in Nederland een marktaandeel van 21,6 procent. Tien jaar geleden deed nog maar 4,9 procent van de Nederlanders boodschappen in een Jumbo-supermarkt. 

Door de onophoudelijke overnames begint Jumbo stilaan de grootste supermarktketen van Nederland naar de kroon te steken: Albert Heijn. De 970 Albert Heijns, die je zowat in elke woonkern van Nederland vindt, waren eind vorig jaar nog goed voor een marktaandeel van 34,7 procent.

26e plaats

De familie Van Eerd staat op de 26ste plaats in de Quote 500, dat is de lijst van de 500 rijkste Nederlanders. De familie / bedrijfsleiding bestaat uit vader Karel van Eerd (81) en zijn drie kinderen: Frits, die CEO is (foto hierboven), Colette en Monique. Zij hebben elk evenveel aandelen.

Hun geschatte vermogen bedraagt 2,3 miljard euro. Dat is in een jaar tijd met 9,5 procent gegroeid. De familie heeft zichzelf pas voor het eerst in 2017 een dividend uitgekeerd. Twee jaar geleden keerden ze zichzelf elk 5 miljoen euro uit, vorig jaar verdubbelden ze dat naar 10 miljoen per persoon.

Wij zijn aimabele mensen, maar als het op zaken aankomt, zijn wij snoeihard.

CEO Frits van Eerd

Over de notering in de Quote 500 zei Frits van Eerd deze week nog dat de familie de eerste keer “hartstikke trots” was. “Het voelde als een vorm van erkenning en ik vond het heel leuk voor mijn vader. Maar op een gegeven moment gaat het tegen je werken."

"Wij zijn aimabele mensen, maar als het op zaken aankomt, zijn wij snoeihard. Dan word ik er heel vaak aan herinnerd: ‘Wat doe je nou moeilijk, man? Je staat in de Quote 500.’ En mijn kinderen horen het op school nog veel vaker. Dat vind ik echt heel vervelend.”

7 zekerheden

all rights reserved

De filosofie van Jumbo is gebaseerd op de zogenaamde “zeven zekerheden”. Dat zijn zeven basisregels die Frits en Karel van Eerd in 1996 samen aan de keukentafel hebben opgeschreven om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Volgens die zeven zekerheden moest de supermarkt onder andere de laagste prijs bieden, een goede service, een ruim assortiment en geld teruggeven bij ontevredenheid. Een opvallende regel: bij de kassa’s mogen de wachtrijen nooit langer zijn dan drie klanten. Als je als vierde klant aanschuift, en nog niet alle kassa’s zijn open, krijg je je boodschappen gratis.

Terwijl Jumbo in Nederland garandeert om de laagste prijzen te bieden, zal de supermarktketen in België die garantie niet bieden. Ze willen hier dus niet keihard de strijd aangaan met Colruyt, dat (regionaal) de laagste prijs garandeert.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen