Frits van Eerd: Autocoureur, schlager­zanger, baas van Wout Van Aert, maar vooral drijvende kracht achter Jumbo

Jumbo opent vandaag zijn eerste supermarkt in België. De Nederlandse keten is de afgelopen tien jaar spectaculair gegroeid en dat is grotendeels te danken aan CEO Frits van Eerd, een kleurrijke, 52-jarige ondernemer die zich in zijn schaarse vrije tijd bezighoudt met autoracen en feestmuziek.

Frits van Eerd is vandaag in Pelt, in Limburg om er de eerste Jumbo-supermarkt in België te openen. Het afgelopen decennium heeft Van Eerd honderden nieuwe winkels geopend in Nederland. Met succes: het marktaandeel is in amper tien jaar tijd gegroeid van een kleine 5 procent naar ruim 20 procent. Daarmee is het in deze korte tijd de op één na grootste supermarktketen van Nederland geworden, na Albert Heijn, waar een derde van alle Nederlandse boodschappen gekocht worden.

De snelle opgang van Jumbo is te danken aan het ondernemerschap van CEO Frits van Eerd. De man heeft een aantal zaken gemeen met zijn Belgische evenknie Jef Colruyt, van de gelijknamige supermarktketen, maar tegelijk heeft Van Eerd wat Marc Coucke-trekjes.

Zeven zekerheden

Frits van Eerd is net als Jef Colruyt geboren in een ondernemersfamilie. 27 jaar geleden, op 25-jarige leeftijd stapt Frits in de groothandelszaak die zijn vader en grootvader uit de grond hebben gestampt. 

Maar waar de intrede van een derde generatie in een familiebedrijf heel vaak het verval inzet, doet Frits het omgekeerde: hij geeft het familiebedrijf een nieuw élan. In 1996 gaat hij met vader Karel aan de keukentafel zitten, tekent een plan uit en noemt het “de zeven zekerheden”. Van Eerd Groothandel wordt Jumbo, een supermarktketen met een breed assortiment, een goede service én een laagsteprijsgarantie.

Het betekent het begin van één grote overname-rush. Jumbo begint bescheiden in de provincie Noord-Brabant, vervolgens nemen de Van Eerds een aantal kleinere concurrenten over, maar vanaf 2009 gaat het hard en nemen ze een 300-tal winkels over van de keten Super de Boer, drie jaar later volgt de overname van C1000.  Tegen 2019 heeft CEO Frits van Eerd ruim 660 winkels weten te verzamelen.

Auto’s

Niet alleen in het ondernemen moet het voor Frits van Eerd vooruitgaan, ook in zijn hobby's houdt hij van snelheid. Omdat vader Karel zijn zoon niet pushte om in het familiebedrijf te stappen, volgde de jonge Frits eerst zijn passie en zette hij een lucratief handeltje op in oldtimers, die hij nog altijd verzamelt. Maar uiteindelijk vond Frits toch zijn weg naar het familiebedrijf.

Frits van Eerd is zelf ook geen onverdienstelijk racecoureur. Zo werd hij in 1996 Nederlands kampioen rally, nam hij vijf keer deel aan de Dakar-rally en waagde hij zich aan de 24 uren van Le Mans, in een team van oud-Formule 1-piloten Jan Lammers en Rubens Barrichello.

Met Jumbo is Van Eerd ook sponsor van de Nederlandse Formule 1-piloot Max Verstappen (zie foto hierboven), een eigen schaatsteam en Jumbo-Visma, de succesvolle wielerploeg van Wout Van Aert.

Muziek

Naast autosport houdt Frits van Eerd er nog een opvallende hobby op na: muziek. Zo heeft hij in het verleden twee carnavalsliedjes opgenomen, onder de artiestennaam Fritske. Eén daarvan, getiteld “Wij doen het licht wel uit” haalde zelfs even de 26e plaats in de Nederlandse Top 40. Feestbeest Fritske werd in 1999 ook prins carnaval in Veghel.

Alsof dat allemaal nog niet genoeg is, vindt de succesvolle CEO ook nog de tijd om trompet te spelen in een typisch Nederlands dweilorkest en aan de zijde van René Froger, Gerard Joling, Jeroen van der Boom en Jan Smit, bij de Toppers.