Video player inladen...

Luchtvaartspecialist Riadh Bahri: "Wanneer protocol kaping wordt geactiveerd, dan is het meteen alle hens aan dek"

Op de luchthaven van Schiphol in Nederland hebben de ordediensten alle middelen ingezet om een vermeende kaping ongedaan te maken. "De piloot of de gezagvoerder van het vliegtuig van Air Europa zal wellicht per ongeluk het protocol voor een kaping geactiveerd hebben. Als de code in het vliegtuig wordt ingevoerd, is het letterlijk alle hens aan dek", zegt luchtvaartexpert Riadh Bahri. 

De luchtvaartspecialist Riadh Bahri heeft een verklaring voor het hallucinante verhaal van de valse melding van een kaping op de luchthaven van Schiphol in Nederland. De ordediensten hebben alle middelen ingezet om de vermeende kaping ongedaan te maken en pas twee uur later werd duidelijk dat het om een valse melding ging.

"In een cockpit van een vliegtuig is er een speciaal bakje. Ze noemen dat een transponder. Dat bakje geeft aan de verkeersleiding in toren op de luchthaven informatie over het vliegtuig, onder meer de hoogte, de richting en de snelheid. Zo kan de toren altijd het vliegtuig volgen", zegt Bahri in "Het Journaal".

"Op dat bakje kan je een aantal codes doorgeven, bijvoorbeeld voor noodgevallen. Er zijn onder meer drie belangrijke codes: 7500 in geval van een kaping, 7600 in geval van storing van de radio en 7700 als je een zwaar technisch probleem hebt. Wat is er wellicht gebeurd? Ik kan me perfect voorstellen dat de gezagvoerder van het vliegtuig of de piloot tijdens de vluchtvoorbereiding per ongeluk de code 7500 hebben ingegeven. Wat gebeurt er dan. In de toren zien ze dat er iets aan de hand is. Dan moeten ze gaan controleren wat er aan de hand is en dat heeft twee uur geduurd."

Alle hens aan dek met de politie, de hulpdiensten en de militaire politie als kaping wordt gemeld

Riadh Bahri legt ook uit waarom het zo lang duurde vooraleer duidelijk was dat alles onder controle was. "Vergelijk het met een huisalarm. Wanneer je een huisalarm hebt en je drukt de verkeerde code in, dan wordt de alarmcentrale verwittigd. Die belt jou dan en vraagt of alles in orde is. Als jij ja antwoordt, is er geen enkele garantie dat er iemand naast jou staat om je onder druk te zetten om te antwoorden dat alles in orde is."

"In dit geval werd in het vliegtuig de code 7500 ingevoerd. Vanuit de toren kan worden gevraagd of alles in orde is, de toren heeft geen enkele garantie dat de piloot correct antwoordt. Het kan zijn dat tijdens het inschepen van de passagiers aan boord, dat de piloot zijn headset nog niet opgezet had. Dan had hij geen contact met de toren. Dan wordt er beslist om het protocol bij een kaping uit te rollen. Dan is het letterlijk alle hens aan dek met de politie, de hulpdiensten en de militaire politie die ingezet worden. Pas na twee uur was duidelijk dat het voor niets was."

Bekijk de analyse van Riadh Bahri uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...