DELEU / EurekaSlide

Actiedagen webwinkels volgen elkaar in sneltempo op, "Bestel nu al uw pakjes”

In Nederland vragen de webwinkels om zo snel mogelijk cadeaus te bestellen voor de feestdagen. De sectororganisatie Thuiswinkel.org vreest de komende weken grote problemen. “Terecht”, zegt professor logistiek Robert Boute. “Dit jaar wordt absoluut uitzonderlijk. Black Friday, Cyber Monday en Sinterklaas vallen zelfs samen in één week.”

Het komende weekend pakken enkele webwinkels al uit met de actiedag Singles Day dat oorspronkelijk uit China komt overwaaien. Het grote geschut komt echter met Black Friday (29 november), Cyber Monday (2 december) en Sinterklaas (6 december). Daarna moeten de kerstfeesten nog volgen. Met een campagne wil het Nederlandse Thuiswinkel.org consumenten aanzetten nu al hun bestellingen te doen. Grote webwinkels als Bol.com en Coolblue opereren vanuit Nederland en hebben ook een groot marktaandeel in België.

Steeds moeilijker om pieken op te vangen

Robert Boute, professor logistiek aan de KULeuven en Vlerick Business School volgt de evolutie met stijgende verbazing. “Dit jaar wordt absoluut uitzonderlijk. Black Friday en Cyber Monday, de Amerikaanse fenomenen, en Sinterklaas vallen samen in één week”, stelt hij in “De wereld vandaag” op Radio 1. “Dat terwijl er meer en meer online wordt aangekocht, ook dit jaar opnieuw. Voor webwinkels wordt het steeds moeilijker de pieken op te vangen. De pieken worden significanter. De prognose is dat de verkoop over de hele maand december 50% hoger zal liggen dan in een gemiddelde maand van 2019. Op sommige dagen verwacht men dat de bestellingen vier tot vijf keer hoger zullen liggen dan gemiddeld.”

“De evolutie zorgt voor een grote druk op de logistiek. Op uiterst korte tijd zullen zeer veel pakjes verzet moeten worden. Het is vanzelfsprekend heel moeilijk om mensen te vinden die flexibel genoeg kunnen ingezet worden om de pakjes te maken in de magazijnen, en om ze naar de mensen te brengen. De webwinkels proberen de pakjesstress te voorkomen. Maar natuurlijk willen ze maximaal blijven verkopen. Nederland doet nu een poging om de piek te spreiden door de consument op te roepen al sneller te kopen.”

De klant is verwend

“De e-commerce botst tegen haar grenzen”, vreest Robert Boute. “De klant is verwend geworden. We willen nu bestellen en ten laatste morgen de levering. We willen nog op 22 of 23 december bestellen terwijl we al lang weten dat kerstmis op 25 december valt. Waarom niet veel eerder de inkopen online doen? Zo kunnen pieken voorkomen worden en kan de distributie logistiek beter georganiseerd worden. En zeer belangrijk, het is ook zeer goed voor de talrijke werknemers in de distributiecentra. Ze zullen minder druk ervaren. Tenslotte zullen de kinderen zeker zijn dat ze hun pakjes op tijd krijgen.”

Ook steeds meer vragen worden gesteld bij de ecologische kost van webwinkels en thuisbezorging van pakjes. Dat stelt ook Robert Boute vast. “Over de camionettisering van de economie wordt veel geklaagd. De ecologische voetafdruk van de e-commerce zou veel te groot zijn. Maar is dat wel zo? Als iedereen individueel voor één pakje naar de winkel trekt, zou dat nog veel erger zijn. Het zou precies veel beter voor het milieu zijn om alles logistiek perfect op elkaar af te stellen, om met zo goed en efficiënt mogelijk gevulde bestelwagens te rijden. Als enkele bestelwagens voor een hele buurt tegelijk pakjes bezorgen, zal het net beter worden.”

Komt er ook een oproep van de Belgische webwinkels? “Niet van ons”, zegt Mien Gillis, retailexpert bij Unizo. “In België zijn er geen grote spelers zoals Bol.com. Belgische webwinkels zijn kleiner en de distributiecentra zijn goed gespreid. We zullen de piek kunnen opvangen. We beseffen dat vele consumenten bestellen bij buitenlandse spelers. Misschien zouden ze dat beter wat meer bij Belgische winkels doen.”