Video player inladen...

Brussels Airlines moet vanaf 2022 jaarlijks meer dan 160 miljoen euro besparen

Vanaf 2022 zal Brussels Airlines elk jaar meer dan 160 miljoen euro moeten besparen ten opzichte van vandaag, meer dan 10 procent van de huidige kosten. Dat zal de directie aankondigen op een bijzondere ondernemingsraad met de vakbonden deze ochtend, wordt uit goede bron bevestigd aan VRT NWS. Het is onduidelijk hoeveel banen zullen sneuvelen, en wat de impact zal zijn op het netwerk op lange termijn. Deze zomer zal Brussels Airlines alvast naar al zijn huidige bestemmingen blijven vliegen. 

"Reboot." Zo heet het plan dat de grootste Belgische luchtvaartmaatschappij tegen 2022 moet stroomlijnen. Deze zomer raakte al bekend dat Brussels Airlines binnen drie jaar een winstmarge van 8 procent wil boeken.

8 procent van de omzet moet dus winst zijn, een erg ambitieuze doelstelling. Op dit moment zit Brussels Airlines ver onder die grens: de voorbije jaren was de gemiddelde winstmarge namelijk 0 procent. Per gevuld vliegtuig, met gemiddeld 154 stoelen, maakt de maatschappij amper op één stoel winst. Daar kwam nog eens het onvermogen van Thomas Cook België bij, wat Brussels Airlines 12 miljoen aan kosten oplevert.

Die 8 procent is een belangrijke symbolische grens in de luchtvaart. Het stelt luchtvaartmaatschappijen in staat om opnieuw investeringen te doen in personeel, de vloot en bestemmingen. Alle investeringen, zoals de vernieuwing van de langeafstandsvloot, worden nu gedragen door het Duitse moederbedrijf Lufthansa.

160 miljoen

Vanmorgen maakt de directie de besparingen concreet: vanaf 2022 zal Brussels Airlines jaarlijks 160 miljoen slanker moeten. De kosten voor Brussels Airlines bedroegen in 2018 1,58 miljard euro. Daarop moet dus meer dan 10 procent worden bespaard.

Dat is meer dan verwacht, al komen de besparingen ook niet uit de lucht vallen. Eind juni raakte bekend dat Brussels Airlines niet langer wordt geïntegreerd in de lagekostenmaatschappij Eurowings, een andere dochteronderneming van Lufthansa. Brussels Airlines mag een eigen koers varen, maar daartegenover stelt Lufthansa dat de Belgen ook méér winst moeten boeken.

Bekijk hier de toelichting van onze luchtvaartspecialist Riadh Bahri in "Het Journaal" en lees verder onder de video:

Video player inladen...

Banenverlies onduidelijk

Daarvoor kan het aantal bestemmingen worden teruggeschroefd, maar deze zomer blijft Brussels Airlines naar al zijn huidige bestemmingen vliegen, hoort onze redactie. Vooral vluchten naar Afrika zullen ook in de toekomst belangrijk blijven.

Wat de impact op het personeel zal zijn, is nog altijd niet duidelijk. Er zullen jobs verdwijnen, maar wanneer, hoeveel en vooral ook welke jobs is nog onduidelijk. Verwacht wordt dat er vooral zal worden gekeken naar het personeel dat aan de grond werkt. 

Het bedrijf zal de komende jaren elk departement onder de loep nemen om te kijken wat er beter gestroomlijnd kan worden, en waar nog kan worden bespaard . 

Vrijwillig vertrek

Personeelsleden die zich vrijwillig aandienen om te vertrekken, zouden kunnen genieten van een maandelijkse compensatie en coaching naar een nieuwe job, die in bepaalde gevallen doorloopt tot een jaar nadat werknemers een nieuwe job hebben gevonden.

Vooral de christelijke vakbond staat op de rem voor dat "vrijwillig vertrekplan". Als er niet genoeg werknemers zich vrijwillig aandienen, zouden Chinese vrijwilligers worden aangeduid die minder voordelen zullen krijgen, vrezen zij.

Vakbonden klagen onduidelijkheid aan

Bovendien is de situatie voor het personeel nu erg onduidelijk, zeggen de verschillende vakbonden. "De mensen willen weten hoe hun dienst er volgend jaar gaat uitzien. Daar kunnen wij nu heel moeilijk op antwoorden", zegt Anita Vanhoof van de socialistische vakbond. 

"Het grote twistpunt is wat de directie onder vrijwillig vertrek verstaat", zegt ook Filip Lemberechts van de liberale vakbond. Als werknemers bijvoorbeeld kunnen verhuizen van het ene departement naar het andere omdat daar minder wordt bespaard, moet dat ook mogelijk blijven, vragen zij. 

De directie wil nu met de vakbonden in overleg gaan om te bekijken of er toch een regeling mogelijk is om personeel vrijwillig te laten vertrekken. Collectief ontslag staat nu alvast niet op de agenda, liet de directie vanmorgen verstaan.

Bekijk hier de reactie van Filip Lemberechts (ACLVB): 

Video player inladen...

Bekijk hier het interview met de CEO van Brussels Airlines Christina Förster in "Terzake":

Video player inladen...