Video player inladen...

Samsung wordt 50: dit wist u misschien nog niet over de Zuid-Koreaanse producent van tanks en smartphones

De Zuid-Koreaanse technologiereus Samsung Electronics bestaat deze maand 50 jaar. Het bedrijf werd opgericht door Lee Byung-Chull, een zakenman die eerder voedingsproducten verkocht. De laatste jaren groeide Samsung uit tot een gigantisch bedrijf dat nagenoeg alles produceert, van smartphones tot olietankers. 

Samsung betekent "3 sterren"

De oprichter Lee Byung-Chull was de zoon van een rijke ondernemersfamilie in Zuid-Korea. Byung-Chull, die eerder gedroogde vis en voedingsproducten verkocht, noemde zijn bedrijf "Samsung" omdat dat in het Zuid-Koreaans "drie sterren" betekent. Met die sterren ambieert hij dat zijn bedrijf even groot en oneindig wordt als de sterren en het heelal.

In de eerste jaren produceert Samsung vooral componenten voor tv-toestellen, maar vrij snel wordt beslist om ook tv's te maken. In de jaren die volgen, groeit het bedrijf snel. 

Bekijk hier hoe Samsung is ontstaan en is uitgegroeid tot een multinational (lees verder onder de video):

Video player inladen...

Wat maakt Samsung allemaal?

Je kan het zo gek niet bedenken of Samsung maakt het. Bij ons is het Zuid-Koreaanse bedrijf vooral bekend van zijn smartphones, tv-toestellen en huishoudapparaten, maar Samsung is van alle markten thuis. Samsung Heavy Industries, een andere poot van het bedrijf, maakt graafmachines, schepen en zelfs tanks voor het Zuid-Koreaanse leger. Ook de Burj Khalifa, het hoogste gebouw ter wereld in Dubai, is deels gebouwd door Samsung.

(Lees verder onder de foto)

De Burj Khalifa in Dubai: het hoogste gebouw ter wereld, mee gebouwd door Samsung. AFP or licensors

Uiteraard doet het bedrijf het liefst waar het naar eigen zeggen goed in is: het vervaardigen van spitstechnologie. Zo levert Samsung schermen die verwerkt worden in de tv-toestellen van andere merken. Aan concurrent Apple levert Samsung chips en smartphoneschermen. 

Groot geworden dankzij slimme marketing

Je herinnert je misschien de foto van de Amerikaanse presentatrice Ellen DeGeneres. Tijdens de Oscaruitreiking van 2014 bracht ze een aantal Hollywoodsterren samen en nam ze een selfie, die op Twitter meer dan 3 miljoen keer werd gedeeld.

Wat velen niet weten is dat de selfie een marketingcampagne was van Samsung. DeGeneres kreeg 3 miljoen dollar voor haar foto. Het geld schonk ze uiteindelijk aan twee liefdadigheidsorganisaties.

Bekijk hieronder de wereldberoemde selfie van Ellen DeGeneres:

Door welgemikte marketingcampagnes probeert het bedrijf de harten van de mensen te winnen. In andere campagnes lacht Samsung met aartsrivaal Apple.

Bekijk hier hoe Samsung lacht met de iPhone X:

"Verklaring van Frankfurt"

Voor Samsung is de "Verklaring van Frankfurt" van 1993 een belangrijk keerpunt.  In dat jaar ging het niet goed met het bedrijf. De toenmalige CEO Lee Kun-Hee was bezig met een wereldtournee om te zien hoe zijn merk het deed in andere landen.

Hij zag dat de Japanse concurrenten Sony en Panasonic meer toestellen verkochten, omdat ze een betere plek kregen in de winkel. Kun-Hee was ontevreden. Eenmaal in Frankfurt riep hij alle regionale bazen bijeen in een hotel. Hij zou daar een speech gegeven hebben die uren duurde.

Kun-Hee zou het volgende hebben gezegd: "Als jullie terugkeren naar Seoul gaan twee dingen niet veranderen: jullie echtgenote en het feit dat jullie voor Samsung werken. Al het andere moet veranderen."

Volgens waarnemers was die fameuze vergadering in Frankfurt het keerpunt voor Samsung om alles anders aan te pakken. Eenmaal op de hoofdzetel in Zuid-Korea liet de CEO een aantal toestellen symbolisch vernietigen. Vanaf nu ging Samsung voluit innoveren.

Ook Samsung maakt fouten

De steile groei van Samsung ging niet van een leien dakje. In oktober 2016 moest de Zuid-Koreaanse technologiereus de productie van de Note 7 smartphone noodgedwongen stopzetten. Het toestel, dat 2 maanden eerder gelanceerd werd, had problemen met de batterij en vloog spontaan in brand.

Hierdoor beslisten de Amerikaanse en Europese luchtvaartautoriteiten om de Note 7 te bannen uit alle vluchten. Samsung verloor miljarden en moest 3 miljoen toestellen terugroepen. De Note 7 is uiteindelijk nooit verkocht in ons land.

Dit jaar herhaalde de geschiedenis zich. Samsung kondigde in maart de eerste smartphone met een plooibaar scherm aan. Om het toestel zo veel mogelijk te hypen, mochten een aantal Amerikaanse vloggers de Galaxy Fold op voorhand testen.

Heel snel brak het scherm van verschillende toestellen. Samsung riep de Fold terug en herlanceerde het in september in een beperkt aantal landen. Ons land is daar niet bij. De Galaxy Fold zal uiteindelijk de geschiedenis ingaan als nicheproduct en duur toestel. Ook de grootste smartphoneproducent (voor Huawei en Apple) maakt dus fouten, zelfs op 50-jarige leeftijd.