Keuzemenu voor noodnummers 112 en 101 gaat op 11 februari 2020 in

Binnenlandse Zaken voert vanaf 11 februari volgend jaar een keuzemenu in voor noodoproepen. Wie dan het noodnummer 112 of 101 belt voor dringende hulp, krijgt een keuzemenu en zal moeten kiezen of hij de brandweer, een ziekenwagen of de politie nodig heeft. Volgens de christelijke vakbond (ACV) is zo'n keuzemenu alleen maar een manier om het personeelstekort aan te pakken en dat kan niet.

Als je vanaf 11 februari 2020 naar het noodnummer 112 of 101 belt zal je moeten kiezen welke hulp je nodig hebt: van de brandweer, de ziekenwagen of de politie.

"Wie een ziekenwagen of brandweer nodig heeft, drukt op 1 en wie de politie nodig heeft, drukt op 2. Zodra de keuze gemaakt is, wordt de beller rechtstreeks met de juiste noodcentrale doorverbonden", zegt Johnny Verfaillie van de noodcentrale West-Vlaanderen. 

"De maatregel moet vermijden dat een oproep nog moet worden doorgeschakeld en dat er zo kostbare tijd verloren gaat. Zo blijven ook de operatoren van beide noodcentrales meer beschikbaar. Je kan ook de app 112 gebruiken als je in nood bent. In de app kan je voor je belt al de juiste hulpdienst kiezen", zegt Verfaillie.

112 en 101: 2 verschillende noodcentrales

In België raadt de FOD Binnenlandse Zaken aan om voor de brandweer en ambulance naar het nummer 112 te bellen. Voor de politie kan je ook naar 101 bellen. Achter deze twee nummers gaan twee verschillende structuren schuil voor het beheer van noodoproepen: één voor medische hulp en de brandweer, de andere voor de politie.

Het gaat dus om verschillende oproepcentra met verschillende processen voor de behandeling van de oproepen. Indien je bijvoorbeeld het noodnummer 112 belt om hulp te vragen aan de politie zal je worden doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Zo kan je nu kostbare tijd verliezen.

Je zal in alle gevallen geholpen worden indien je naar het noodnummer 112 belt, ook als het niet lukt om een keuze te maken, of als je geen of de verkeerde keuze zou maken krijg je een operator aan de lijn. 

Lapmiddel volgens ACV

Volgens de christelijke vakbond ACV kampen de noodcentrales vooral met een personeelsgebrek en lost zo'n keuzemenu niets op. "In België hebben we nog altijd twee noodnummers, want er is nog steeds geen eengemaakt algemene noodcentrale 112", zegt Joery Dehaes van het ACV. "Bovendien is het onbegrijpelijk dat men van mensen in nood en in een stresssituatie verwacht dat ze een keuzemenu moeten doorlopen". 

"Er zijn twee oplossingen", zegt Dehaes. "Ofwel blijven de twee noodcentrales apart bestaan en voorziet men meer middelen en personeel. Ofwel voegt men de noodcentrales samen, wat Europa ook voorschrijft. Dus een groep van operatoren die instaat voor alle noodoproepen", besluit Dehaes.