"Dankzij die luiertafels kunnen we betere vaders worden. En betere partners"

Een doodnormale vader met een doodnormaal gezin. Zo kon men Donte Palmer uit Jacksonville, in de Amerikaanse staat Florida, tot een jaar geleden nog het best omschrijven. Maar eind september 2018 veranderde alles, toen een foto van hem plots viraal ging. Donte moest immers tijdens een restaurantbezoek de pamper van zijn jongste zoon verversen, maar op het mannentoilet waren daarvoor de nodige faciliteiten niet aanwezig. Er zat niets anders op dan gehurkt, met de baby op de benen, de luier te vervangen. De foto die Palmers oudste zoon daarvan nam ging snel viraal. Het was het begin van "een opmerkelijk avontuur".

Het begon dus allemaal met het publiceren van deze foto "voor een aantal kennissen en vrienden":

Donte Palmer, vader van 3 zonen, de 12-jarige Isaiah, de 7-jarige Taylor en de 2-jarige Liam: "Het aantal 'likes' dat die foto kreeg was surrealistisch. Bovendien begon de telefoon bijna constant te rinkelen en vroegen nieuwsmedia als BBC World News, CNN, Yahoo News, The Washington Post en Fox News of ik een interview met hen wilde doen. Sommige nieuwsmedia zakten zelfs af naar mijn huis." (Saint Augustine Social, oktober 2019)

"Zelfs na die '15 minutes of fame' hield het niet op. Mensen van over de hele wereld, of het nu uit Oekraïne, Groot-Brittannië of eender welk Aziatisch land was, bleven me contacteren. Ze bedankten me dat ik dat probleem met die luiertafel aangekaart had. Ze vonden het vreemd dat er zoiets simpels zelfs niet was, waardoor mannen hun taak als vader niet konden opnemen. Samen richtten we dan een steungroep op die uit een honderdtal mannen bestond. Dat leidde in januari tot #SquatForChange, gekoppeld aan een non-profitorganisatie waardoor de problematiek rond de luiertafels op openbare plaatsen opnieuw viraal ging. De vraag drong zich op van: "Moeten we niet verder gaan en hoe dan?"" (Saint Augustine Social)

"Men heeft vaders lange tijd beschouwd alsof ze geen deel uitmaken van het leven van hun kinderen. Alsof de zorg van kinderen enkel iets voor vrouwen was. Ook nu nog worden vaders nagewezen dat ze te weinig tijd aan hun kinderen besteden, terwijl er juist heel veel mannen zijn die hier een inhaalbeweging willen doen." (Scary Mommy, september 2018)

"Misschien lijken die luiertafels een detail voor velen, toch zijn ze belangrijk voor gezinnen waar de ouderlijke taken verdeeld worden of voor vaders die de huishoudelijke taken op zich nemen omdat hun partner een fulltime job heeft. Die tafels zorgen ervoor dat het leven kan geleid worden zoals zij dat willen." (Thrive Global, juni 2019)

"Tegelijkertijd had ik het gevoel dat ik als een eenhoorn behandeld werd. Maar er zijn heus wel meer vaders wier huidskleur niet blank is die een carrière en de opvoeding van hun kinderen moeten combineren. Dat zijn niet allemaal dieven en criminelen. Ook op sociale media merkte ik dat de vraag naar uitbreiding van het luiertafelprobleem erg acuut was. Dat bijvoorbeeld man zijn en de opvoeding van kinderen nog een lange weg te gaan heeft." (Saint Augustine Social)

"Na het succes van die foto hebben mijn vrouw en ik beslist om een spreekbuis voor vaders te zijn. Een toch wel belangrijke verantwoordelijkheid die we opgenomen hebben. Maar door #SquatForChange zien we ook dat er binnen het gezin grote veranderingen plaatsgrijpen." (People, juni 2019)

"Toen ik tijdens de Super Bowl in februari een reclamefilmpje van 'Pampers' zag, heb ik hen gecontacteerd en zij waren onmiddellijk geïnteresseerd in een samenwerking. Het leidde zelfs tot de belofte om in een tijdspanne van 2 jaar 5.000 luiertafels te installeren in de VS en Canada." (Saint Augustine Social)

Voor die campagne werd ook de Amerikaanse zanger John Legend, bekend van de wereldhit "All of me" en als echtgenoot van topmodel Chrissy Teigen, ingeschakeld. De 40-jarige zanger is vader van 2 kinderen, nu 3 en 1 jaar oud. Naar aanleiding van die campagne zei Legend: "Een van de plezantste dingen in mijn leven is tijd spenderen met de kinderen. Maar het frustreert me dat ik geen luiertafel kan vinden in een mannentoilet. Terwijl dit toch een van de werkinstrumenten is die we als vader nodig hebben om het ouderschap op een goede manier te kunnen afronden."

Donte Palmer: "Intussen is de beweging uitgegroeid tot een vraag naar een wereldwijde verandering in de rollen die ouders opnemen. Ik wil daarbij een voortrekker zijn, een voorbeeld voor alle mannen en in het bijzonder voor mannen met een zwarte huidskleur. Met dat idee zal ik een tournee langs 6 Amerikaanse steden organiseren waar vooral mannen kunnen leren hoe met hun kinderen bezig te zijn. Of het nu over EHBO gaat, het leren kammen van je dochters haar of over het interpreteren van de schoolresultaten. En volgend jaar zak ik dan af naar Europa." (Saint Augustine Social)

"Ik wil mijn kinderen tonen dat het even belangrijk is dat een man het huishouden doet terwijl hun moeder naar een tv-programma kijkt dan dat zij het huishouden doet en ik naar een tv-programma kijk. Gelijkwaardige partners binnen het gezin is de boodschap die ik wil uitdragen." (Thrive Global)

"De uiteindelijke bedoeling is om betere vaders te worden, beter echtgenoten of partners. En dat door te luisteren naar andere mannen en van hen te leren. Het gaat nu dus wel veel verder dan een luier vervangen." (Saint Augustine Social)