Herstelling kapotte klok en informatiebord van station Gent-Sint-Pieters duurt langer dan voorzien

De klok in het torentje van het Sint-Pietersstation in Gent en het informatiebord in de inkomhal van het station zullen waarschijnlijk pas weer werken na Nieuwjaar. De klok werkt niet meer sinds de blikseminslag van 1 oktober. Er zijn wisselstukken nodig om ze te repareren. Dat duurt langer dan voorzien.

Door de blikseminslag begin oktober in de buurt van het Sint-Pietersstation in Gent was het volledige besturingssysteem vernield. Het gaat dan ook niet om een gewone mechanische klok, maar een volledig computergestuurde klok.

Ook het informatiebord in de inkomhal van het station hangt vast aan de mechaniek, waardoor die ook niet meer werkt. De schade is vrij groot en er zijn wisselstukken nodig om die te herstellen. Die moeten komen van een firma buiten de NMBS.

Om die wisselstukken te bekomen moet de NMBS een hele procedure doorlopen, en dat neemt heel veel tijd in beslag. Het zal nog een aantal weken duren, en misschien zal het zelfs pas na nieuwjaar zijn dat de reizigers het uur zullen kunnen aflezen vooraleer ze hun trein willen halen.