Brussel lanceert campagne om mensen trager te doen rijden: "Minder snel is beter"

Brussel mobiliteit wil dat autobestuurders in de hoofdstad zich beter aan de snelheidslimieten van 30 en 50 kilometer per uur houden. Jaarlijks vallen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vijftig dodelijke of zwaargewonde slachtoffers door snelheidsovertredingen en onaangepaste snelheid. Voor het eerste semester van dit jaar stelden de Brusselse politiezones al 142.226 inbreuken op de snelheidsbeperkingen vast.

"Minder snel is beter" is de rode draad van de campagne die vooral online wordt gevoerd en ook met affiches in het straatbeeld. De campagne zal worden opgenomen in alle acties die een veralgemening van de 30 km per uur in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest tegen 2021 voorbereiden.

Grotere remafstand

Brussel Mobiliteit wijst erop dat snelheid ongevallen veroorzaakt. "Hoe sneller je rijdt, hoe langer de remafstand. Met een snelheid van 50 km per uur heb je reeds 26 meter nodig om te kunnen stoppen. Concreet stemt 26 meter overeen met 6 geparkeerde wagens, wat in een stedelijke omgeving erg groot is", klinkt het.

Snelheid verergert ook de gevolgen van een ongeval. "Met 30 km per uur komt de schok overeen met een val van de eerste verdieping, met 70 km per uur  is dat een val van de zesde verdieping", volgens Brussel Mobiliteit.

Lees verder onder de foto.

"Naast de campagne die we online en met affiches voeren, hebben we ook afgesproken dat de politie nauwkeurig gaat toezien op de snelheid", zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. "Los van de campagne hebben wij ook onze infrastructuurmaatregelen die mensen ertoe aanzetten om trager te rijden. We hebben ook camera's over het hele grondgebied die er mee voor moeten zorgen dat de mensen zich aan de snelheidslimiet houden."

In Brussel vallen er 50 dodelijke of zwaar gewonde slachtoffers per jaar ten gevolge van onaangepaste snelheid

Inge Paemen, Brussel Mobiliteit

"In Brussel vallen er 50 dodelijke of zwaargewonde slachtoffers per jaar ten gevolge van onaangepaste snelheid", gaat Paemen verder. "De impact van een ongeval aan 50 kilometer per uur is veel groter dan bij 30 kilometer per uur. Het respecteren van de snelheidslimiet is belangrijk om ongevallen te vermijden én om de gevolgen van ongevallen te verminderen", besluit Paemen.

Herbekijk hier de reportage uit "Het Journaal":

Video player inladen...