Video player inladen...

Vlaams Belang gaf sinds maart al 1,2 miljoen euro uit aan advertenties op Facebook, veel meer dan de andere partijen

De verkiezingen zijn dan wel al enkele maanden achter de rug, toch blijven de Vlaamse partijen investeren in Facebook-advertenties. Met Vlaams Belang als duidelijke koploper. Sinds maart 2019 heeft de partij al meer dan 1,2 miljoen euro uitgegeven. De totale uitgaven van alle partijen samen zijn goed voor 2,3 miljoen euro.

Wie een blik werpt op Facebook zou bijna vergeten dat de politieke campagne al een tijdje achter de rug is, want ook na de verkiezingen van 26 mei 2019 blijven Vlaamse partijen advertenties uitsturen op sociale media. Uit cijfers van het Amerikaanse bedrijf blijkt dat vooral Vlaams Belang fors investeert. Meer dan 1,2 miljoen euro sinds maart 2019, de maand waarin Facebook de cijfers voor het eerst publiceerde.

(lees verder onder de grafiek)

Naast Vlaams Belang blijft ook PVDA duidelijk in campagnemodus. De partij gaf in de periode na de verkiezingen meer geld uit aan advertenties dan in de maanden voor 26 mei. Opvallend: de Facebook-uitgaven van SP.A vallen sinds de verkiezingen fors terug.

Vlaams Belang is ook de populairste op Facebook. De pagina van de partij heeft nu 467.000 likes. De N-VA heeft er ongeveer de helft, dan volgen Open VLD, SP.A en Groen. CD&V en PVDA staan onderaan. Open VLD heeft wel de grootste groei geboekt.

Als we kijken naar de persoonlijke pagina's steekt die van Tom Van Grieken, de voorzitter van Vlaams Belang, erbovenuit. Zijn pagina is ook fors gegroeid in de jongste maanden. De pagina van nummer 2 Theo Francken (N-VA) is heel licht achteruitgegaan.

Bekijk hier de Terzake-reportage over politieke Facebook-advertenties:

Video player inladen...