Populariteit van SUV’s doet CO2-uitstoot en brandstofverbruik spectaculair stijgen

SUV’s zijn wereldwijd verantwoordelijk voor een spectaculaire stijging van de CO2-uitstoot. Dat blijkt uit de jaarlijkse energievooruitzichten van het Internationaal Energie Agentschap (IEA). "In de afgelopen tien jaar vormden SUV's na de elektriciteitssector de belangrijkste oorzaak van de stijging van broeikasgassen", zegt IEA-directeur Fatih Birol aan de Nederlandse omroep NOS. En als de populariteit van deze zware vierwielers blijft toenemen, zal de vraag naar olie de komende decennia verder toenemen, ondanks de klimaatinspanningen.

Sports Utility Vehicles, kortweg SUV’s, zijn de afgelopen tien jaar immens populair geworden, niet alleen in België, maar op zowat de hele aardbol. Reden er in 2010 nog zo’n 35 miljoen SUV’s rond, dan zijn dat er nu een slordige 200 miljoen. 4 op de 10 nieuw verkochte auto’s zijn vierwielers die iets hoger op hun poten staan.  Dat is zo wereldwijd en ook in België.

Kopers schaffen zich een SUV aan omdat zo’n grote auto er avontuurlijk uitziet, omdat de rijhouding een beter overzicht zou geven op het verkeer, omdat de cocon van de grote carrosserie een groot gevoel van veiligheid biedt en omdat de hoge instap handiger is dan bij een lage auto.

Keerzijde

Dat steeds meer mensen grotere en zwaardere auto’s kopen, heeft ook zijn keerzijde: doordat SUV’s zwaarder en minder gestroomlijnd zijn dan klassieke auto’s, verbruiken ze ook gemiddeld een kwart meer brandstof dan een middenklassenauto en stoten ze meer uit. Dat voelt niet alleen de eigenaar aan zijn portemonnee aan de pomp en aan zijn taksen, maar dat voelt ook de hele planeet.

De CO2-uitstoot van de volledige vloot van SUV’s is in tien jaar tijd toegenomen van 0,55 gigaton naar zo’n 0,7 gigaton, schrijft het IEA in zijn jaarlijkse rapport. “Bijgevolg zijn SUV’s de op één na grootste verantwoordelijke voor de toename van CO2-emissies, op de energiesector na.” Daarmee wegen de SUV’s zwaarder dan de zware industrie, de vrachtwagens en de lucht- en scheepvaart. (Lees verder onder de tweet.)

Het IEA-rapport beschrijft ook dat SUV’s verantwoordelijk zijn voor de opvallende groei van vraag naar olie vanuit de auto-industrie. Terwijl andere auto’s de afgelopen jaren wat zuiniger geworden zijn, is door de populariteit van de SUV’s de vraag naar olie om auto's te laten rijden toch toegenomen, naar 3,3 miljoen vaten per dag. Als het zo doorgaat, zouden daar nog 2 miljoen vaten bij komen tegen 2040. Dat zou afname van het wereldwijde olieverbruik dankzij elektrische auto’s doen verbleken.

Het volledige IEA-rapport is hier te lezen; het gedeelte over SUV's vindt u hier