Video player inladen...

"Een politieke campagne op sociale media gaat om een zaadje dat je plant én regelmatig water moet geven"

Reinout Van Zandycke, expert politieke communicatie, stelt in "De zevende dag" op Eén dat campagnevoeren op sociale media langetermijnplanning is. "Je kan niet verwachten dat door een pagina te starten twee weken vóór de verkiezingen en daar budget tegenaan te gooien, dat je plots een supercampagne hebt. Als je een zaadje plant, moet je dat regelmatig water geven. Zaaien, zaaien, zaaien, om te oogsten." 

Vrijdag geraakte door onderzoek van onze redactie bekend dat Vlaams Belang de koploper is op het vlak van investeren in Facebookadvertenties. De partij heeft sinds maart 2019 al meer dan 1,2 miljoen euro uitgegeven, meer dan alle andere Vlaamse partijen samen. 

Bekijk hier onze reportage over politieke Facebookadvertenties:

Video player inladen...

Traditionele partijen planten zodanig veel zaadjes dat het moeilijk is om alles te voorzien van de juiste stoffen

expert Reinout Van Zandycke

Vlaams Belang blijft dus ook stevig geld uitgeven ná de verkiezingen van 26 mei. Expert Van Zandycke vindt dat een slimme keuze: "Een politieke campagne online start gisteren eigenlijk al. Je moet een zaadje planten en het de juiste voedingsstoffen geven."

Hij vindt dat het voor een beleidspartij moeilijker is om een strategie te bepalen en die vast te houden. "Vlaams Belang kan specifiek op eenzelfde zaadje (migratie, red.) werken, terwijl andere partijen proberen zoveel te communiceren over hun beleid. Ze planten zodanig veel zaadjes dat het moeilijk is om alles te voorzien van de juiste stoffen."

CD&V gaat meer investeren

De traditionele partijen zijn later gestart met sociale media dan Vlaams Belang, ziet Van Zandycke. CD&V-jongerenvoorzitter Sammy Mahdi wil op die platformen ook meer doen.

"We moeten daar de komende jaren de nodige middelen op inzetten als we de kiezer willen overtuigen. Dat gebeurt niet langer meer alleen op de lokale markt, ook online. We zullen dus een tandje moeten bijsteken", klinkt het.

Alhoewel Mahdi niet vindt dat de voorbije politieke campagne online slecht is geweest. "Het probeem is dat er vijf jaar beleid wordt gevoerd. Het is een kwestie van dat beleid en je standpunten vijf jaar lang te duiden. Verkiezingen worden niet gewonnen in de laatste maanden. Plots fors inzetten op Facebook wil niet zeggen dat je dan plots 20 procent haalt."

Hoe fake news aanpakken?

Twitter wil politieke reclameboodschappen weren. Van Zandycke acht de impact in België nihil: "Twitteradvertenties zijn irrelevant voor politici in Vlaanderen. Facebook-advertenties zijn dat wel." Maar voor Facebook ziet de toekomst er volgens hem "angstaanjagend" uit. "Via buitenlandse organisaties, die helemaal geen verantwoording moet afleggen tegenover de kiezer, kan je met gericht adverteren bijvoorbeeld een lokale burgemeester fake news laten zeggen."

Mahdi van CD&V stelt dat we alvast moeten nadenken over de regelgeving op dat vlak."We moeten wel niet vanuit België bepalen wat waar en niet waar is. Het is de verantwoordelijkheid van elke politieke partij om communicatie te voeren." Mahdi haalt Vlaams Belang-parlementslid Filip Dewinter aan die onlangs tweette over de vluchtelingen in Calais, maar het bleek om de gele hesjes te gaan. "Dan is het aan anderen - politici, beleidsmakers, journalisten - om te duiden dat het om fake news gaat."

Fake news verwijderen we en we excuseren ons

Bart Claes (Vlaams Belang)

Bart Claes, nationaal voorzitter van de Vlaams Belang Jongeren, geeft toe dat fake news ook bij zijn partij gebeurt. "Als we dat hebben gepost, gaan we dat ook verwijderen en ons daarvoor excuseren", beweert Claes.

"De zevende dag"-presentator Lieven Verstraete haalt daarbij de post aan van Vlaams Belang dat "illegalen gratis openbaar vervoer krijgen". "Dat bleek niet te kloppen en niet rechtgezet", polst Verstraete. Wat Claes tegenspreekt. "Er is een fact check geweest in het blad Knack dat illegalen abonnementen krijgen die de OCMW's in veel gevallen betalen. Of illegalen die abonnementen ook terugbetalen, dat weet ik niet, dat zult u geval per geval moeten bekijken."

Claes vertelt dat Vlaams Belang voortaan ongeveer 500.000 euro per jaar zal besteden aan Facebook. Waarom 500.000 euro? "Dat is de kostprijs van één boekje in elke bus van Vlaanderen. Facebook is minder duur voor ons om mensen blijvend te contacteren en bovendien ecologischer. We voeren de meest groene campagne", aldus Claes met de knipoog. 

Bekijk hier het volledige gesprek uit "De zevende dag":

Video player inladen...