De Lijn nu toch bereid "om tot een oplossing te komen" over laadpalen elektrische bussen in Gent

Na een dag van getouwtrek verklaart De Lijn zich bereid om dan toch "tot een oplossing te komen" over laadpalen voor elektrische bussen in Gent. Eerder vandaag had de vervoermaatschappij gezegd dat ze in de stad niet tijdig een geschikte locatie vond om laadpalen te installeren. Daardoor zouden aangekondigde elektrische bussen in Leuven en in Antwerpen worden ingezet, maar niet in Gent. De Gentse schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) heeft De Lijn en Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) gevraagd om deze beslissing te herzien.

In 2017 kondigde De Lijn een proefproject aan met een 20-tal elektrische bussen in Gent, Leuven en Antwerpen. De eerste passagiers zouden eind 2019 kunnen opstappen. De Lijn heeft bij fabrikant VDL uit Roeselare de elektrische voertuigen al aangekocht maar krijgt de Gentse laadpalen niet tijdig geïnstalleerd.

De Lijn wil het project in Gent daarom schrappen. Volgens De Lijn heeft dit niets te maken met een vergunningenprobleem (voor laadpalen zelf zijn geen vergunningen nodig maar wel voor de hoogspanningscabines die de palen van elektriciteit voorzien). Tot een aanvraag van een vergunning is het immers nooit gekomen. Eerst moest de vervoersmaatschappij namelijk een geschikte locatie vinden, bij voorkeur vlakbij een buslijn waar de elektrische bussen zullen rijden. De Lijn zegt dat ze verschillende locaties onderzocht heeft. 

De twee plekken die uiteindelijk in aanmerking kwamen, waren De Blaarmeersen en de terreinen van de Ghelamco Arena. In de Blaarmeersen bleek dat er bijkomende kabelwerken nodig waren om de laadpalen te voeden. Daar was voor de start van het proefproject geen tijd meer voor. Met de eigenaar van Ghelamco vond de Lijn dan weer geen akkoord over de installatie van cabines en laadpalen. Woordvoerder Annemie Meynaerts van De Lijn kan niet bevestigen of de vervoersmaatschappij het Gentse bestuur daarna formeel heeft laten weten dat ze het proefproject in de stad zou stoppen. 

De Lijn kan niet bevestigen of de vervoersmaatschappij het Gentse bestuur formeel heeft laten weten dat ze het proefproject in de stad zou stoppen.
Annelies Meynaerts, woordvoerder van De Lijn

Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit in Gent, reageert bijzonder kregelig op de beslissing van De Lijn. "De Lijn heeft nooit het signaal gegeven dat er een probleem was bij het uitrollen van die laadpalen", zegt hij. “De administratie en de bevoegde schepenen hadden de vervoersmaatschappij kunnen ondersteunen in het vinden van een geschikte locatie. Het is onbegrijpelijk dat ze onze hulp niet heeft ingeroepen”. Watteeuw wijst er verder op dat Gent vanaf 1 januari een lage-emissiezone invoert maar het dus als enige proefstad zonder elektrische bussen zal moeten stellen. 

De Lijn heeft nooit het signaal gegeven dat er een probleem was bij het uitrollen van die laadpalen
Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

De bussen die in Gent hadden moeten rondrijden, zouden verhuizen naar Leuven en Antwerpen. Daar zullen de bussen dienst doen op een stadslijn tussen Heverlee en Kessel-Lo. Voor de laadpalen kan de vervoersmaatschappij een beroep doen op een terrein van de KU Leuven. In december al volgen testritten. De eerste reizigers kunnen begin volgend jaar opstappen.

In Antwerpen komen er een tiental elektrische bussen op lijn 17. De laadpalen komen op het terrein van het UZA in Edegem. De bouw ervan start deze week. De bussen gaan de weg op in de periode tussen april en juni 2020.

Vanavond deelt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open  VLD) mee dat De Lijn dan toch tot een oplossing wil komen in Gent. Directeur-generaal Roger Kesteloot van De Lijn zal samen zitten met schepen Watteuw "om mogelijke problemen op te lossen". "We hopen op een positief vervolg", aldus het kabinet van Peeters.