"Ons eerste huwelijk stelde niet veel voor, maar dit keer zal het anders zijn!"

Het moet niet altijd in een chique restaurant zijn, of ergens hoog op een bergtop, of op een houten bankje in een idyllisch landschap. Soms kan een belangrijke mededeling, vraag of herinnering even goed in pakweg een fastfoodrestaurant gebeuren. De kans dat beelden hiervan viraal gaan is natuurlijk opmerkelijk kleiner. Omdat zo’n restaurant niet onmiddellijk geassocieerd wordt met een droomlocatie om iets speciaals te doen of te zeggen. Dat dacht ook een Zuid-Afrikaanse journaliste toen zij de beelden van een man die in een fastfoodrestaurant op zijn knie ging voor een vrouw op sociale media zag verschijnen. Maar met een begeleidende negatieve boodschap bezorgde ze het koppel uiteindelijk een droomhuwelijk, of beter, een "nieuw" huwelijk.

De beelden van wat aanvankelijk beoordeeld werd als een huwelijksaanzoek werden ruim een week geleden gemaakt door Kateka Malobola die, toen hij de man bezig zag in het restaurant van Kentucky Fried Chicken (KFC) in Vaal en de vrouw vervolgens emotioneel zag worden, die beelden kortweg omschreef als "ware liefde. Ik zou het nooit gedurfd hebben voor al die mensen daar aanwezig."

Maar het was pas toen de beelden door een Zuid-Afrikaanse journaliste opgepikt werden dat ze een ruimere aandacht kregen. Die vond dat het huwelijksaanzoek absoluut geen klasse uitstraalde en vond het jammer dat "sommige mannen zo blut zijn dat ze dit in een fastfoodrestaurant moeten doen".

Wat volgde waren vooral negatieve commentaren op de reactie van de journaliste die intussen haar Twitteraccount privé maakte. Ook KFC Zuid-Afrika sprong op de kar en ging op zoek naar het koppel:

Al snel bleek het om Hector Mkansi en zijn echtgenote Nonhlanhla Soldaat te gaan. Beiden trouwden in december 2018, maar het feest toen stelde niet veel voor, "zeker niet zoals we het ons voorgesteld hadden". Dus beloofde de 37-jarige Mkansi dat hij zijn vrouw ieder jaar opnieuw zou verrassen met een speciale attentie in de vorm van een nieuw huwelijksaanzoek. Dit keer had hij daarvoor het personeel van KFC ingeschakeld. En dat bracht het koppel nu meer op dan ze wellicht ooit hadden kunnen dromen.

Tientallen en tientallen organisaties en bedrijven lieten intussen weten mee te willen werken aan een droomhuwelijk, een droomfeest en een droomreis. Zo mag het koppel zich verwachten aan vouchers van webwinkel Takealot, filmtickets van filmverdeler Ster-Kinekor, een optreden op hun huwelijk van Zakes Bantwini, een reis gesponsord door een drankenmerk, nog een reis van Roadtrippers Travel, 2 gsm’s van Huawei, vouchers van kledingmerk Puma, een concert bijwonen van Toni Braxton, de huur van een auto van Audi, stijladvies voor hun huwelijk, een startbedrag bij een bank, gratis wijnflessen bij een wijnhandelaar en een verblijf in het Sun City Resort. Het zijn maar enkele van de vele mogelijkheden die het koppel aangeboden werden:

Het koppel weet intussen met zijn vreugde geen blijf en hoopt zijn huwelijksbeloften eind december te vernieuwen. Op nieuwswebsites Sowetan Live en Eyewitness News reageerden Mkansi en Soldaat de afgelopen dagen nog op het viraal gaan van het filmpje - intussen meer dan 4,5 miljoen views - en de gevolgen ervan.

Soldaat: "Het heeft geen zin om alle dingen die we aangeboden kregen met elkaar te vergelijken. Want het zijn er zoveel! Maar we zijn dankbaar voor alles wat men ons gegeven heeft."

Mkansi: "Ik moet toegeven dat ik het meest blij was met de koeien die ik ga krijgen. Want in de gemeenschap waar ik vandaan kom wordt de waarde van een man bepaald door het aantal koeien dat hij heeft." (lacht)

Soldaat: "Nu komt het erop neer alles zo goed mogelijk te plannen. Want het gaat echt wel snel allemaal."

Mkansi: "Het huwelijk moet een geweldige ervaring worden. Ik kan niet wachten om met een helikopter neer te dalen, naast mijn vrouw in een prinsessenjurk. Wat ons nu overkomt, daar hebben we jaren voor gebeden."