Facebook wil dat oplichters achter de nepadvertenties met bekende mensen meer en harder worden gestraft

Facebook gaat nog meer inzetten op de strijd tegen oplichters die met misleidende advertenties met bekende figuren, mensen oplichten. Dat zei Rob Leathern, directeur Product Management bij Facebook aan de telefoon met enkele Belgische journalisten. "De oplichters worden almaar sluwer, Facebook moet er mee voor zorgen dat die oplichters in het echte leven gestraft worden."

Eén van de meest bekende voorbeelden van nepadvertenties met bekende mensen, is die met de afbeelding van komiek Philippe Geubels. De advertenties verschijnen in tientallen vormen op Facebook, maar de centrale boodschap is altijd hoe Geubels rijk werk met een investering in de digitale munt bitcoin. Voor alle duidelijkheid, de advertentie is vals. Als u klikt en u blijft klikken, dan komt u in een wereldwijd netwerk terecht van oplichters. We onderzochten dat enkele maanden geleden al bij VRT NWS.

Klik op de video en kijk naar een uitgebreide reportage over oplichting met de digitale munt bitcoin.

Het viel ons op dat de advertenties plots minder te zien waren. "Maar de strijd is nog niet gestreden", weet Rob Leathern van Facebook. "We zien dat de oplichters op technisch vlak almaar verfijnder worden in hun technieken om de controlemechanismen van Facebook te omzeilen. We blijven werken aan oplossingen om met kunstmatig intelligentie, slimme computers en mensenwerk deze vorm van oplichting aan te pakken. En we vragen aan al wie Facebook gebruikt, en advertenties ziet die duidelijk dienen om mensen op te lichten, om die te rapporteren."

Advertenties rapporteren kan door op de drie bolletjes rechtsboven in een advertentie te klikken en daar kan u indien nodig een valse of misleidende advertentie melden.

Strengere aanpak in 'echte leven'

Achter de oplichting zitten vaak internationale netwerken die via allerhande constructies en met neppagina's en -profielen op Facebook te werk gaan. Ze zijn verspreid over de hele wereld. 

"Wat de strijd nog moeilijker maakt", zegt Leathern, 'maar we moeten deze vorm van oplichting blijven aanpakken. Het volstaat niet om de advertenties van Facebook te halen. We gaan mensen die een rechtszaak willen aanspannen tegen de oplichters steunen. En Facebook wil zelf ook, in gevallen waar dat nodig is, de leiding nemen in juridische zaken. Het wordt tijd dat de online oplichters de gevolgen van hun acties in het echte leven beginnen dragen. We gaan daarover binnenkort uitgebreid communiceren".