Vlaams Parlement debatteert over De Lijn: verdient management een trap onder de kont?

Het management van De Lijn heeft vanmiddag forse kritiek gekregen in het Vlaams Parlement, ook van meerderheidspartijen CD&V en Open VLD. Aanleiding voor het debat over de vergroening van de Vlaamse busvloot waren de problemen met elektrische bussen in Gent en Brugge en een tweet van Vlaams minister van Omgeving en Energie Zuhal Demir (N-VA). Het debat zweefde voortdurend tussen die aanleiding en het grotere beleidsplaatje.

Even recapituleren voor alle duidelijkheid. Gisteren raakte bekend dat De Lijn een proefproject met elektrische bussen in Gent afblaast omdat ze geen laadpalen geïnstalleerd krijgt, gevolgd door een tweet van minister Demir, die de verantwoordelijkheid daarvoor - onterecht - bij het Gentse stadsbestuur legde. Vandaag blijkt dan weer dat drie elektrische bussen in Brugge al jaren stilstaan omdat de laadpalen van De Lijn niet werken.

Lees verder onder de tweet.

Geen fraai beeld dus van de manier waarop het Vlaamse openbaar vervoer vergroent, of beter gezegd amper vergroent. "Uw tweet heeft meer likes dan dat er in Vlaanderen laadpalen staan om op te laden", aldus een boze fractieleider Björn Rzoska (Groen), die het opneemt voor zijn partijgenoot Filip Watteeuw in Gent. Zij had moeten weten dat laadpalen niet vergunningsplichtig zijn, vindt Rzoska, en hij verwacht excuses van Demir voor haar "tweet met fake news". 

Lees verder onder het videofragment.

Video player inladen...

"Het gaat over de toekomst van de komende 10 à 15 jaar en hoe we de openbare mobiliteit gaan vergroenen", aldus fractieleider Jos D'Haese (PVDA), die oog probeert te hebben voor het grotere plaatje. Hij vraagt zich af hoe Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) de Vlaamse klimaatdoelstellingen op het vlak van openbaar vervoer denkt te halen als De Lijn er zelfs niet in slaagt om een proefproject tot een goed einde te brengen.

Een laadstation installeren midden in een historische stad is geen wandeling in het park

Vlaams Parlementslid Mercedes Van Volcem (Open VLD)

"Jullie moeten heel goed samenwerken, denk ik", vindt Mercedes Van Volcem (Open VLD). Zij wijst erop dat laadpalen plaatsen niet altijd evident is. "Er is een ruimtelijk plan voor energievoorziening nodig. Een laadstation installeren midden in een historische stad is niet gemakkelijk. Dit is geen wandeling in het park."

Minister Peeters erkent dat wat in Gent en Brugge is gebeurd geen goed voorbeeld is. "We moeten samenwerken op alle vlakken", vindt ze. "Elkaar zwart maken in de pers draagt daartoe niet bij." Is dit laatste een boodschap aan haar collega Zuhal Demir?

In elk geval is het ook al opmerkelijk dat Peeters aangeeft dat ze niet op de hoogte was van de problemen in Gent en Brugge. Hoe dan ook wil ze De Lijn en het Gentse stadsbestuur rond de tafel brengen om uit de impasse te raken.

Lees verder onder het videofragment.

Video player inladen...

"Weer een staaltje van mismanagement bij De Lijn", vindt Karin Brouwers (CD&V). Ze vindt dat de Vlaamse vervoersmaatschappij de vergroening van het openbaar vervoer niet efficiënt aanpakt en ook niet of onvoldoende samenwerkt met de lokale besturen.

Geef De Lijn een spreekwoordelijke trap onder de kont

Vlaams Parlementslid Karin Brouwers (CD&V)

"De Lijn, daal af van uw ivoren toren en overleg met de lokale besturen", zegt Brouwers. Ze heeft ook een boodschap voor de Vlaamse regering: Geef De Lijn een spreekwoordelijke trap onder de kont."

Voor Stefaan Sintobin (Vlaams Belang) loopt er iets fundamenteels mis bij het management. Volgens hem maakt het Vlaams Parlement zich belachelijk door te praten over een laadpalenkwestie. "Wat doen we met het huidig management van De Lijn", vraagt hij zich af.

Lees verder onder het videofragment.

Video player inladen...

Opmerkelijk is dat ook Open VLD het stilaan heeft gehad met de manier waarop de top van De Lijn de zaken aanpakt. "Het management van De Lijn moet weer matchen winnen", praat Vlaams Parlementslid Marino Keulen in voetbaltermen, en hij verwijst fijntjes naar het ontslag van Felice Mazzu bij voetbalclub KRC Genk.

Maak een taskforce  met alle gemeentebesturen en gedraag u niet als pubers op een speelplaats

Vlaams Parlementslid Bruno Tobback (SP.A)

"Alleen in Vlaanderen rijden elektrische bussen niet", stelt Bruno Tobback (SP.A) vast. "De halve wereld is ons voor en in Vlaanderen lopen we mijlen achter." Hij noemt dat schandelijk in een land met twee grote busbouwers (VDL en Van Hool). "Maak in plaats van te pingpongen een taskforce  met alle gemeentebesturen en gedraag u niet als pubers op een speelplaats."

Soms is een gedurfde tweet een wake-upcall

Vlaams minister van Omgeving en Energie Zuhal Demir (N-VA)

In haar antwoord erkent minister Peeters dat De Lijn een imagoprobleem heeft, maar ze weigert in te gaan op de vragen over het management. Haar collega Demir sluit zich aan bij de ambitie om het Vlaamse openbaar vervoer tegen 2035 volledig emissievrij te maken.

Omdat ze door verschillende parlementsleden wordt opgeroepen om haar tweet van gisteren in te trekken, kan Demir niet anders dan ook hierop terug te komen. "Soms is een gedurfde tweet een wake-upcall", klinkt het. Het bewijs volgens haar? Er is een probleem met laadpalen en er is een goed debat in het Vlaams Parlement gevoerd.

"Er is nog heel wat werk aan de winkel", moet ook zij toegeven. Maar haar tweet terugtrekken? Daaraan denkt ze niet.

Video player inladen...

Meest gelezen