Geld, voetbaltruitjes en tombola’s: de meeste kleine ondernemers sponsoren (samen voor ruim 700 miljoen)

Kmo’s geven jaarlijks ruim 700 miljoen euro uit aan sponsoring. Dat heeft Unizo berekend naar aanleiding van de Dag van de Ondernemer. De zelfstandigenorganisatie wil met deze berekening wijzen op het belang van kleine en middelgrote ondernemers in het maatschappelijk leven door de vele organisaties die ze sponsoren. Het sponsorgeld gaat vaak naar sportverenigingen of -wedstrijden, maar ook naar culturele organisaties, goede doelen, jeugdbewegingen, lagere en middelbare scholen.

In tijden van online shoppen en grote supermarkten, wil Unizo erop wijzen dat het maatschappelijk leven in Vlaanderen en Brussel voor een groot deel gesponsord wordt door de kleine, lokale ondernemers.

"Slechts weinig mensen staan hier bij stil en wellicht nog minder kunnen zich voorstellen dat deze geldstromen naar de brede samenleving zouden opdrogen, laat staan wat de gevolgen zouden zijn", zegt Unizo-topman Danny Van Assche. "Daarom is het des te belangrijker dat we met zijn allen ook aan die lokale ondernemers blijven denken en zoveel mogelijk op hen beroep blijven doen voor de producten en diensten die we nodig hebben.”

Hoeveel?

8 op de 10 Vlaamse en Brusselse kmo's hebben in het recente verleden wel één of meerdere organisaties gesponsord. Bij 4 op de 10 ondernemers procent gaat het om een sponsorbedrag tussen 251 en 1.000 euro. 1 op de 10 ondernemers sponsort op een jaar tijd meer dan 5.000 euro.

Op basis van deze cijfers schat Unizo dat alle 440.351 zelfstandigen in hoofdberoep samen jaarlijks 716 miljoen euro sponsorgeld in de maatschappij pompen. Unizo merkt op dat dit bedrag nog hoger kan liggen omdat de bedrijven die meer dan 10.000 euro sponsoren op jaarbasis niet werden meegenomen.

Wat?

Wat sponsoren ondernemers nu? Het mag niet verbazen dat vooral sportverenigingen of -wedstrijden gesponsord worden. Maar ook culturele verenigingen, en goede doelen staan in de top 3, gevolgd door jeugdbewegingen en scholen.

In 93 procent van de gevallen sponsoren ondernemers geld, maar 34 procent van de kmo's zegt ook al eens te sponsoren met gratis producten of diensten. 18 procent sponsort met waardebons of kortingen. En onder 'andere sponsoringvormen' (2 procent), zien we dat ondernemers gratis materiaal uitlenen.

Meest gelezen