2018 Getty Images

Google wordt strenger voor politieke adverteerders

Internetgigant Google gaat het politieke partijen moeilijker maken om kiezers gerichte advertenties voor te schotelen. Adverteerders kunnen straks alleen nog op basis van leeftijd, geslacht en locatie een doelgroep kiezen. Ze kunnen niet meer vragen om advertenties te tonen op basis van veronderstelde politieke voorkeuren.

Google is in staat om op basis van de zoekgewoontes van surfers een veronderstelling te maken of ze een linkse dan wel rechtse politieke voorkeur hebben. Dat kan door bijvoorbeeld te kijken naar de zoektermen die ze intikken en het soort nieuwswebsites dat ze bezoeken. In de Verenigde Staten kunnen politieke adverteerders aan Google vragen om gericht reclame te tonen aan mensen met een bepaalde politieke voorkeur. Google kan bijvoorbeeld gebruikers die veel op "Democraten" zoeken, die specifieke advertenties laten zien.  

In andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, bestaat die mogelijkheid niet. Maar campagneteams kunnen daar wel hun eigen lijsten met contacten en geïnteresseerden (ledenlijsten bijvoorbeeld) opladen in Google. Google kan die gegevens op vraag van de adverteerders toetsen met de gegevens die het zelf van surfers verzamelt. Op die manier kunnen advertenties toch rechtstreeks aan het gewenste doelpubliek getoond worden.

We willen het vertrouwen vergroten van kiezers in de politieke advertenties die ze op onze platformen zien.

Scott Spencer, directeur product management bij Google Ads

Dat zal in de toekomst dus onmogelijk worden. Politieke adverteerders zullen alleen nog hun doelpubliek kunnen kiezen op basis van leeftijd, geslacht en locatie. En ook zogenoemde contextuele advertenties zullen ook nog kunnen. Iemand een adverentie tonen over bijvoorbeeld economie als iemand daar veel over leest of ernaar kijkt.

"Duidelijk misleidende boodschappen streng aanpakken"

Sociale media staan al langer onder druk om hun beleid rond politieke reclame aan te passen, vooral met het oog op de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november volgend jaar. "Door de recent geuite zorgen en het belang van het democratische proces willen we het vertrouwen vergroten van kiezers in de politieke advertenties die ze op onze platformen zien", zegt Scott Spencer, directeur product management bij Google Ads, in een blog.

Google wil naar eigen zeggen ook misleidende boodschappen in politieke reclame strenger aanpakken. "We erkennen dat sterke politieke dialoog een belangrijk deel van de democratie is. Niemand kan ooit élke politieke claim, tegenclaim en insinuatie deftig controleren. We verwachten dus dat het aantal advertenties waarop we zullen ingrijpen, erg beperkt zal zijn. Maar voor duidelijke overtredingen doen we dat zeker."

Zich niet te veel moeien, maar bij duidelijke misleiding wel tussenbeide komen, dus. Daarmee plaatst Google zich ergens in het midden tussen de aanpak van de sociale netwerken Facebook en Twitter.

Facebook liet eind vorige maand al weten dat het politieke advertenties van kandidaten of partijen niet op feitelijke onjuistheden gaat controleren. Twitter daarentegen stopt vanaf 22 november dan weer helemaal met het tonen van politieke reclame.

Vanaf wanneer geldt de nieuwe maatregel?

Het nieuwe Google-beleid zal vanaf volgende week uitgerold worden in het Verenigd Koninkrijk, nog op tijd dus voor de vervroegde parlementsverkiezingen van 12 december. De rest van Europa volgt nog voor het einde van dit jaar. De rest van de wereld is begin volgend jaar aan de beurt.