Steekproef van "De inspecteur" wijst uit: een op de vijf priorbrieven valt te laat in de brievenbus

Deze week deed het team van het Radio 2-programma "De inspecteur" een experiment: zondag verstuurden ze 200 brieven vanuit 18 locaties. 100 brieven kregen een priorzegel, 100 andere een non-priorzegel. 20 procent van de priorbrieven viel te laat in de bus. Bij de non-priorbrieven gaat het om 14 procent. Dat strookt niet met de beloftes van Bpost.

"Vorig jaar organiseerde De Inspecteur een experiment met 100 brieven. Naar aanleiding van de herlancering van de priorzegel dit jaar, deden we opnieuw een experiment', vertelt inspecteur Sven Pichal. "En de resultaten vallen tegen."

Zondag werden er 200 brieven verstuurd vanuit 18 locaties naar 22 adressen in Vlaanderen en Brussel. 100 brieven kregen een priorzegel, 100 een non-prior. De priorzegel moet volgens de beloftes van Bpost de volgende werkdag geleverd worden. Bij non-priorbrieven bedraagt de levertijd 3 dagen. Maar dat bleek niet het geval.

Resultaten priorzegel

  • Na 1 werkdag (de dag waarop Bpost belooft dat ze toekomen) : 82 brieven
  • Na 2 werkdagen: 8 brieven
  • Na 3 werkdagen: geen brieven

Resultaten non-priorzegel

  • Na 1 werkdag: 17 brieven
  • Na 2 werkdagen: 41 brieven
  • Na 3 werkdagen (de uiterste dag waarop Bpost belooft dat ze toekomen): 27 brieven

Nog 24 brieven onderweg

Dat wil zeggen dat er na 4 werkdagen nog 10 prior- en 14 non-priorbrieven ontbreken. Een teleurstellend resultaat volgens Bpost. "Hier zijn we niet tevreden mee", zegt Barbara Van Speybroeck van Bpost. "We streven er elke dag met iedereen bij Bpost naar om alle brieven op tijd te leveren. Maar dat kunnen we nooit 100% garanderen. Als er aan het begin van de keten iets misgaat, heeft dat een sneeuwbaleffect." 

Als er aan het begin van de keten iets misgaat, heeft dat een sneeuwbaleffect

Barbara Van Speybroeck, woordvoerster van Bpost

Vorig jaar deden we een vergelijkbaar experiment, maar enkel met non-priorbrieven. Toen kwamen 81 brieven na één dag toe, dit jaar zijn dat er maar 17. De invoering van de priorzegel heeft dus duidelijk effect. "De priorzegel zorgt ervoor dat we de grote hoeveelheid brieven wat meer kunnen spreiden. Voor non-priors blijven we ernaar streven dat 97 procent binnen de 3 werkdagen geleverd wordt." In ons experiment is dat ook maar 89 procent. De overheid voert zelf dagelijks ook metingen uit. Daarin scoort Bpost ook beter dan in onze proef.

Heel bijzonder dit jaar is dat één brief niet toegekomen is bij de bestemmeling, maar bij de afzender. Die brief nemen we dan ook niet op in onze telling. "Dat moeten we met de lokale postbode bekijken," zegt Barbara. "Misschien was het een andere postbode dan gewoonlijk, of was de brief te licht, of was er een andere reden waarom hij niet geleverd is."

"Klachten over brievenpost dalen"

"De resultaten van dit experiment zijn niet goed voor Bpost", zegt Katelijne Exelmans, Ombudsvrouw voor de post. "Als we kijken naar de richtlijnen die opgenomen zijn in de overeenkomst tussen de overheid en Bpost, dan zien we dat 93 procent van de priorbrieven op dag plus 1 geleverd moeten worden, voor non-priorbrieven is dat 97 procent op dag plus 3. De cijfers van jullie experiment liggen veel lager."

De cijfers van onze proef liggen wel in lijn met de talrijke mails die we krijgen van teleurgestelde en boze luisteraars. "We blijven ook veel klachten krijgen over brievenpost", zegt Katelijne, "maar dat zijn er wel minder dan vroeger. Simpelweg omdat er minder brieven verstuurd worden." 

Eerste hulp bij verzending

De Ombudsvrouw geeft graag nog enkele tips mee voor de verzending van brieven:

  • Een brief is niet traceerbaar. Verstuur dus nooit zomaar waardevolle voorwerpen of geld via de brievenpost. Wil je toch een iets waardevollere zaak versturen per brief, ga dan voor een aangetekende zending of een zending met aangegeven waarde.
  • Zorg steeds dat het adres duidelijk en correct op de enveloppe geschreven staat.
  • Stap met vragen en klachten eerst naar Bpost, en daarna pas naar de ombudsdienst.

Heeft u een vraag of klacht?

Wilt u een probleem melden bij bpost dan kunt u hier terecht. Heeft u een klacht in verband met de post-en koerierbedrijven dan kunt u terecht bij de Ombudsdienst voor de Postsector