foto Peter Hilz (C)

Brussel wil kilometerheffing "light" (maar niet zonder Vlaanderen)

In Brussel een afgeslankte versie van de kilometerheffing invoeren, waarbij automobilisten die geen alternatief hebben gespaard blijven. Dat voorstel lanceert Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in de krant De Morgen. De minister wil dit alleen doen als heel België, en dus ook Vlaanderen, meestapt in het systeem. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) is bereid om te luisteren, “maar een kilometerheffing is voorlopig niet aan de orde".

Terwijl de vorige Vlaamse regering de slimme kilometerheffing bij gebrek aan “draagvlak” al naar de prullenbak verwees, koestert de Brusselse regering nog altijd hoop dat er een systeem komt waarbij automobilisten betalen per kilometer die ze rijden, rekening houdend met het tijdstip, de plaats en de uitstoot van de auto.

Afgelopen zomer stuurde Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt nog aan op een slimme stadstol. Tegelijk sprak ze de hoop uit dat er samen met de andere gewesten een nationale kilometerheffing zou komen.

Light

Nu doet Van den Brandt een nieuw voorstel en suggereert ze een afgeslankte kilometerheffing. Daarbij moeten mensen die geen alternatieven hebben, omdat ze bijvoorbeeld heel vroeg moeten gaan werken of omdat ze ergens wonen waar er geen goed openbaar vervoer, ontzien worden.

Van den Brandt wil zich er nog niet op vastpinnen hoe zo’n systeem in de praktijk zou werken, maar ze geeft een voorbeeld. “Voor mensen die om 5 uur ‘s morgens moeten vertrekken om naar hun werk te gaan terwijl er nog geen treinen rijden, zou je het tarief op 0 kunnen zetten”, legt Van den Brandt uit in "De ochtend" op Radio 1.

Voor mensen die om 5 uur ‘s morgens moeten vertrekken om naar hun werk te gaan terwijl er nog geen treinen rijden, zou je het tarief op 0 kunnen zetten.

Idem als je ergens woont waar geen alternatief is voor de auto.  Dat klinkt dus als een handreiking naar Vlaanderen, waar er scepsis heerst bij de pendelaars die van het platteland naar Brussel pendelen. 

Een systeem ontwikkelen dat rekening houdt met al deze parameters, zal niet eenvoudig zijn, dat beseft Van den Brandt ook. “Een kilometerheffing waarbij je gaat kijken welke wagen welk traject aflegt,  daarvoor moet je een technologie op poten zetten die je in het hele land uitrolt.”

Andere gewesten

Van den Brandt hoopt toch dat ze de andere gewesten kan overtuigen om mee te stappen in zo’n systeem, al weet ze dat “het heel moeilijk is en de kans heel klein is dat de Vlaamse regering meestapt.

In een reactie aan VRT NWS zegt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters dat de Vlaamse regering bereid is om te luisteren, “maar een kilometerheffing is voorlopig niet aan de orde".

Ook tegenover Van den Brandt was Peeters “daar redelijk duidelijk over”, aldus de Brusselse minister. “Maar ik hoop dat we de dialoog nog een kans kunnen geven, zien waar de meningen verschillen en in alle sereniteit een debat ten gronde kunnen hebben”, besluit Van den Brandt.

Beluister het volledige gesprek met minister Van den Brandt in "De ochtend" op Radio 1:

Nicolas Maeterlinck