AFP or licensors

Jaarlijks defilé van lingeriemerk Victoria's Secret afgelast

Liefhebbers van topmodellen in glitterend ondergoed kunnen dit jaar niet terecht op de modeshow van Victoria's Secret. Het bekende lingeriemerk heeft bekendgemaakt dat het jaarlijkse evenement niet doorgaat. Het bedrijf, dat de laatste jaren steeds meer kritiek krijgt, wil naar eigen zeggen zijn marketingstrategie aanpassen.

Het moederbedrijf achter Victoria's Secret, L Brands, zegt dat de modeshow, bekend door de aanwezigheid van gevleugelde topmodellen en veel blingbling, dit jaar niet zal doorgaan. Het bedrijf wil "zich anders in de markt zetten en denkt na over hoe die positie op een betere manier over te brengen aan de klanten", klinkt het.

De modeshow wordt georganiseerd sinds 1995 en uitgezonden op televisie sinds 2001. Bij de eerste tv-uitzending waren er 12 miljoen geïnteresseerde kijkers. Vorig jaar wilden nog maar 3,3 miljoen mensen de "engeltjes" zien, zo worden namelijk de modellen op de catwalk genoemd, verwijzend naar hun feeërieke vleugeltjes.

Groeiende kritiek

De show van Victoria's Secret was een belangrijke stap in de carrière van topmodellen als Heidi Klum en Tyra Banks. De laatste jaren krijgt het merk echter steeds meer kritiek, voor seksisme en te weinig diversiteit. De verkoop van de luxueuze lingerie zou ook dalen.

Vorig jaar kwam er ook een golf van kritiek nadat de toenmalige marketingdirecteur, Ed Razek, in een interview met Vogue had gesuggereerd dat transgendermodellen geen plaats hadden in de jaarlijkse modeshow. Er kwamen excuses en Razek nam ontslag.

Het bedrijf kwam ook negatief in de aandacht door de banden die de CEO van L Brands had met Jeffrey Epstein. Epstein was adviseur van de oprichter van L Brands, Les Wexner, tot 2007. Daarna beschuldigde Wexner Epstein ook van fraude.