Gênant moment voor Elon Musk: "Gewapend glas" van Tesla's allereerste pick-up truck begeeft het

Elektrische autobouwer Tesla heeft zijn allereerste, volledig elektrische pick-up truck voorgesteld, een wagen die qua ontwerp recht uit een science fiction-film lijkt te komen. Maar toen Musk en zijn hoofdontwerper de "gewapende" zijruiten van de auto wilden testen, liep het grondig mis.

Er mocht wat spektakel bij, op de presentatie van de "Cybertruck", de eerste pick-up truck van Tesla: een industriële setting, vuurwerk, mensen in stoere lederen outfits, ... Ook de kloeke wagen zelf leek recht uit een science fiction-prent te komen, met zijn zilveren, hoekige design.

De Cybertruck kan volgens Tesla-topman Elon Musk dan ook tegen een stootje. Dat de buitenkant gemaakt is van roestvrij staal zal daar een rol in spelen. Dat mocht worden gedemonstreerd met een paar meppen met een voorhamer op de deur. Geen deuk of kras te zien.

Metalen kogel

En dan moest Tesla's hoofdontwerper Franz von Holzhausen live met een dikke metalen kogel naar de ruiten van de Cybertruck gooien. Want die was voorzien van "gewapend glas", klonk het. Dat leverde een gênant moment op voor Musk en zijn kompanen: bij de eerste worp versplinterde het glas van de voorste zijruit, bij de tweede worp gebeurde hetzelfde met de achterste zijruit.

Video player inladen...

"Hij ging er in elk geval niet doorheen", lachte Musk groen. "Ruimte voor verbetering." Wat later zei hij dat de ontwerpers voordien zelfs moersleutels en "letterlijk zelfs een pompbak" naar de ruiten hadden gegooid. "En ze braken niet. Om een of andere bizarre reden gebeurde dat nu wel, ik weet niet waarom."

Een slimme publiciteitsstunt van Tesla? Niemand zou ervan schrikken. Maar Musk moest voor de rest van de presentatie wel alle specificaties van de wagen overlopen met op de achtergrond een Cybertruck met versplinterde ruiten. Dat lijkt toch een beetje op, welja, je eigen ruiten ingooien.

De vloek van live demo's

Als het een troost kan zijn voor Tesla: het is lang niet de eerste keer dat een publieke presentatie misloopt. Zo crashte een splinternieuwe Volvo S60 in 2010 keihard tegen een truck, terwijl de autobouwer had willen demonstreren dat de wagen automatisch remt.

En ook de technologiewereld kent ettelijke pijnlijke presentaties. Zo mislukte in 2017 de live demo van de Face ID-functie van de Apple iPhone bij de eerste poging. En heel wat langer geleden, tijdens een presentatie van Windows 98, kwam toenmalig Microsoft-topman Bill Gates zelfs voor een blauw foutmeldingsscherm te staan, het gevreesde "Blue Screen of Death".