Video player inladen...

Musicalacteurs zingen protestlied uit "Les misérables" tegen besparingen van Vlaamse regering

Acteurs en actrices uit de Vlaamse musicalsector hebben een protestlied opgenomen tegen de besparingen die de Vlaamse regering wil doorvoeren in de cultuursector. Zo'n 90 artiesten - jong en oud - namen de finale uit de bekende voorstelling “Les misérables” op, met een aangepaste tekst. ”We zijn vaak stil, worden vaak ook vergeten, maar wij willen laten zien waar we voor staan. En daar is deze protestsong uit voortgevloeid”, zegt actrice en mede-initiatiefneemster Sofie De Schryver.

“Hoor je ‘t zingen in de nacht, van al de mensen in het dal.” Zo begint het protestlied dat een 90-tal musicalacteurs hebben opgenomen om te protesteren tegen de besparingen die de Vlaamse regering wil doorvoeren in de cultuursector. Vooral de aangekondigde besparing met 60 procent op de projectsubsidies valt de acteurs zwaar. “Dat is een hele nieuwe generatie kunstenaars monddood maken”, zeggen de initiatiefnemers.

Eén van die initiatiefnemers is de jonge musicalactrice Sofie De Schryver. “We vinden het belangrijk om solidair te zijn met alle kunstenaars uit ons vak”, zegt ze. “Het schrappen van 60 procent van de projectsubsidies maakt het voor jonge makers moeilijker om zelf iets op poten te zetten, iets te maken en zich te ontwikkelen. Dat vinden wij zeer jammer en dat zouden wij graag teruggedraaid zien.”

Het idee van het protestlied is ontstaan toen een tiental musicalacteurs vorige donderdag deelnamen aan de betoging aan het Vlaams Parlement, samen met zo’n duizend andere kunstenaars. “Als musicalsector wilden we ook onze stem laten horen, omdat wij vaak stil zijn, vaak ook vergeten worden, maar wij willen laten zien waar we voor staan. En daar is deze protestsong uit voortgevloeid”, legt Sofie De Schryver uit.

Beluister en bekijk het protestlied, en lees eronder verder:

Jong en oud

De groep van musicalartiesten die de actie ondersteunen is heel divers: van jonge artiesten die pas aan hun carrière beginnen tot gevestigde waarden, zoals  Lucas Van den Eynde.

Van den Eynde betreurt dat er bespaard zal worden op cultuur. “De druppel die voor mij de emmer deed overlopen, kwam er drie jaar geleden al, toen het Judastheater een prachtig rapport kreeg, maar tegelijk geen euro subsidie meer kreeg. Toen zocht ik al naar de logica, en nu drie jaar later gaat het van kwaad naar erger.”

“Ze zijn de middelen voor de jonge acteurs stukje bij beetje aan het afpakken,” zegt Van den Eynde, “en ik vind dat we dat nu moeten laten blijken. In deze barre tijden moet je net in cultuur investeren.”