"Stabat Mater" van Pergolesi voor de vijfde keer op 1 in Klara Top 100

De Klara Top 100 wijzigt niet in de hoogste regionen: Pergolesi en Pärt blijven op één en twee en Beethoven schuift van vier naar drie. Luisteraars konden naar jaarlijkse gewoonte op hun favoriete klassieke muziek stemmen.

Het traditionele novemberse Klara Top 100-weekend is geëindigd zonder verrassingen. Net als de vier vorige jaren staat het "Stabat Mater" van Giovanni Battista Pergolesi op één. Pergolesi, de Italiaanse componist die in 1736 op zijn 26e overleed aan tbc.

De tweede plaats is voor "Spiegel im Spiegel" van de nog levende Estse toondichter Arvo Pärt. Die is er nog nooit in geslaagd om de eerste plaats te bereiken. Ook vorig jaar strandde Pärt op twee.

De derde plaats is voor Ludwig van Beethoven en zijn Zesde Symfonie, de Pastorale, vorig jaar vierde in de Klara Top 100. Beethoven rukt dus een plekje op. Misschien heeft dat met zijn komende verjaardag te maken: in 2020 is hij 250 jaar geleden geboren.

Opvallende nieuwkomers: "Requiem: Libera me" (Gabriel Fauré), "Beim Schlafengehen" (Richard Strauss), "Kol Nidrei" (Max Bruch), "Je te veux' (Erik Satie) en de filmmuziek voor Koyaanisqatsi (Philip Glass).

Opgemerkte stijgers zijn "Finlandia" (Sibelius), van 68 in 2018 naar 25 in 2019, "Die Zauberflöte: Der hölle Rache" (Wolfgang Amadeus Mozart), van 58 naar 37. De "Johannespassie: Ich folge dir gleichfalls" (Johann Sebastian Bach) en "Vioolconcerto: Rondo" (Ludwig van Beethoven) stijgen elk 20 plaatsen, respectievelijk van 77 naar 57 en van 97 naar 77.

De volledige rangorde van de 100 klassieke muziekstukken kunt u hier raadplegen.

Zo'n 10.000 luisteraars hebben meegestemd om de Klara Top 100 samen te stellen. Op zaterdag en zondag ging de uitzending, gepresenteerd door Mark Janssens en Greet Samyn, live vanuit Hasselt. Traditioneel is het Klara Top 100-weekend ook een moment van verbinding met veel luisteraars die reageren. Of die statistiekjes bijhouden, zoals hier: